Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

tisdag 3 juli 2012

Välkommen till Framtiden! Trelleborg blickar framåt.

Har nu varit på mitt första seminarium! Jag fick en lugn morgon då alla andra i huset rusade iväg mycket tidigare till olika ställen medan mitt program startade först klockan nio. Ja, egentligen ännu senare för frukosttiden var inräknat i seminarietiden vilket gjorde att jag var där en timme innan allting egentligen började.

Just det där med frukost och lunch är lite knepigt. Vissa - de flesta skulle jag tro - serverar något ätbart (om de har sådant) innan själva seminariet drar igång vilket gör att om man kommer fem minuter innan utsatt tid får man varken macka eller sittplats. Den här gången var jag först på plats - de höll fortfarande på att sätta upp flaggorna när jag kom inknatandes. Fördelen var att jag han både dricka te och prata med Trelleborgare innan alla andra ramlade in. Jag fick också bästa sittplatsen - långt fram, nära tältöppningen. Jo, det där med nära öppningen är viktigt. Inte för att kunna smita (vilket man ibland måste om man vill hinna till nästa seminarium, det är alltså inte för att det är tråkigt det tunnas av mot slutet!) utan för att det kan bli olidligt hett i tälten!

Väl på plats pratade jag med flera trevliga personer från Södertälje och de berättade hur de jobbar med sina bolag kopplat till näringslivet. Jätteintressant och det hela ledde till byte av visitkort och ännu ett seminarium för mig.
Jag hamnade bredvid en miljöpartist från Alingsås som liksom jag brinner fler sociala bokslut och och ännu fler visitkort byttes. Jag skulle nog haft med mig fler.... undrar om man kan trycka nya någonstans här!?

Så började då Trelleborg prata. De välkomnade oss till framtiden, till 2020, och beskrev allting de gjort för att minska ungas utanförskap. Annorlunda grepp - de hänvisade tillbaka till det där året 2012 i Almedalen när allting började - men efter tag funderade åtminstone jag "Jaha, det är det här ni TÄNKT. Vad har ni gjort då? Hur vet vi att det fungerar?!"
Innan jag hann bli för gnällig i tankarna kom så panelen igång och vilken panel!! Invar Nilsson, nationalekonom, pratade utifrån "Sociala investeringar kring barn och unga" och visade hur de 118 unga som "trillat ur" i Trelleborg kommer kosta 1-1,5 miljarder! I det ljuset blir tidiga investeringar futtpengar!

Per Nilsson, generaldirektör för ungdomsstyrelsen pratade om två studier - Ung idag 2012 och Temagruppens resultatrapport. Ung idag är en uppföljning av ungdomspolitiken och Ungdomarbetslösheten har minskat något senaste året och man ser en utplaning. Det finns dock flera grupper där arbetslösheten ökar - exempelvis utrikesfödda och unga med funktionsnedsättning.Problemet är också att det som har varit arbetslösa i mer än två år ökar - med 63%

Temagruppens resultat visar att det 120 000 unga som varken studerar eller arbetar och att den gruppen är ungefär lika stor oavsett hög- eller lågkonjunktur
Närmare 60% av dessa kommer vara utanför arbete och studier även nästa år - detta vet vi. Vi vet också att det finns en stor grupp på 30 000 ungdomar som vi inte alls vet vad de gör.

Andra i panelen var exempelvis Eva Franzen från socialdepartementet som pratade om att vi behöver bättre statistik, inte för att i första hand kontrollera utan för att följa upp och utvärdera. Margareta Paulsson - landshövding, tidigare i riksdagens utbildningsutskott talade om vikten av att fånga upp tidigt att få tillbaka avhopparna till skolan. Hämta dem! var hennes uppmaning. Detta gillades inte riktigt av vänsterpartiet representant (missade namnet på henne, Karin någonting) som pratade om att det är en klassfråga och heller inte av miljöpartiets Isabella Lövin, ungdomspolitisk talesman utbildningsutskottet och arbetsmarknadsutskottet, som menade på att staten måste ta ett ansvar för att ge alla unga mellan 16 och 17 ett sommarjobb.

Alla pratade samverkan. Samverkan i kommunen - bort med stuprören! Samverkan mellan kommun och landsting, kommun och stat, kommun och näringsliv (det sista pratade inte alla om...) Man ser ett problem i att det blir ett glapp mellan kommunens avsnar - skolan/utbildning - och statens ansvar - försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Utbildning var också hönnörsord men man såg lite olika på det. Alla ville dock undvika att pressa ner fyrkantiga elever i runda hål. Titta på individen, se individen.

Jag gillade det här. Jag gillade att det fanns tjänstemän, ekonomer och politiker - från olika partier! - och att man belyste problem men också - framför allt - presenterade lösningar. Nu har jag ett antal rapporter jag ska läsa...

Nästa punkt på schemat idag - efter att jag lämnat Bloggplats H12 där jag är nu - är "Prislappen på utebliven kompetensutveckling". Efter det blir det svårt för då har jag fyra saker jag vill göra samtidigt..!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar