Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

tisdag 3 juli 2012

Almedalen, måndag!

Så, då var vi framme på Gotland för en vecka tillsammans med 15 000 andra...

Dagen började bra. Eller rättare sagt, gårdagen slutade aldrig. Halv två i natt kom jag på att biljetten för att få komma ombord på färjan kunde vara bra att ha. Lite diskret för att iäcka maken började jag leta igenom mejlen. Först kommunadressen, sedan hotmejlen, sedan sökte jag igenom hela ipaden och telefonen. Jag sökte på varenda ord som kunde tänkas finnas med på en bokningsbekräftelse Desitnation Gotland, Visby, 2/7, bokning, bekräftelse. Inget. Nada. Zip!

Lugnet jag hade i början - jag kunde ju ändå inte sova så varför inte förbereda inför mogondagen - ersättes mer och mer av panik. Panikslagen fru väcker ofta sovande man - gammalt Örnebjärsordspråk...

Maken knatade snällt upp och började leta igenom datorn och med gemensamma krafter lyckades vi framåt tresnåret lokalisera ett bokningsnummer och kunde skriva ut en ny biljett. Kan säga att jag inte sov jättemycket efter den adrenalinruschen...

En trevlig bil- och båtresa med två andra liberala lärare renderade i mycket skolpolitik men också viktiga frågor som tatueringar och huruvida vattnet på båten var bräckt eller bara gammalt.

Väl i Visby möttes vi av strålande solsken och noll taxibilar så vi tog vårt pick och pack och knatade. Inga långa avstånd i Visby så det var inga större problem. Världens bästa hus bor vi i med flera andra folkpartister, en söt liten innergård har vi och sängar till nästan alla (soffan för någon och jag och Anna delar säng. Dubbelsäng och Anna är tvärtyst när hon sover. ibland vill jag göra som med småbarn och kolla så hon verkligen lever!)

Vi hann inte med så mycket idag utan knatade runt och kikade lite på vilka som finns var, tog en sväng förbi själva Almedalen där Timbaktu spelade inför Åsa Romsons tal och köpte jordgubbar, brieost och choklad. Idel nödvändigheter. (Lite ägg och skinka följde också med.)

Vid åtta gick vi allihop i huset mot S.t Lars ruin där Mälardalsrådet hade mingel. God soppa, en laxmacka och så öl eller loka bjöds det på - soppa och loka för mig - och vi var nog några hundra där.

Jag hade ett långt och intressant samtal med tjänstemän från landstinget och vi pratade kärnkraft och solenergi - jag har blivit lovad en rapport som ska bli intressant att läsa - och vikten av kompetens. På minglet fanns också flera stycken från Mattecentrum och de proffsminglade verkligen. Pratade med alla! Jag pratade med en tjej om deras verksamhet som verkligen är intressant och som jag är övertygad kan hjälpa många, både de i behov av extra stöd och de som vill spetsa. De finns i Örebro och är en volontärverksamhet. Civilekonomeroch andra med störra matematikkunskaper hjälper framför allt gymnasieelever med läxhjälp. Gå in på mattecentrum.se och läs mer!

Nu är det väldigt sent och jag har sjuttiofemton seminarier som jag vill gå på imorgon - självklart krockar massor - så nu är det natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar