Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

torsdag 5 juli 2012

Ideologi med Björklund

Så har Jan Björklund haft sina fyrtiofem minuter på Almedalens scen. Fyrtiofem minuter han använde väldigt väl!
Ett retoriskt mycket imponerande tal men också fyllt med innehåll. Att spotta ur sig floskler är inga problem men Björklund lyckades med att beröra flera viktiga områden utan att snuttifiera.

Jag noterade att lärarförbundert stod vid sidan av och kryssade för de delar de ville ha med i ett partiledartal och jag noterade också att de inte kryssade i rutan "en likvärdig skola". Jag tycker det är lite märkligt då poängen med att förstatliga skolan är just att den ska bli likvärdig över landet - något Björklund var väldigt tydlig med.

Vi - jag om min ständige vapendragare Anna - hade lyckats få platser precis bakom bänkraderna. Ja, vi lämnade Folkpartiets upptaktsmingel tidigt för att få bra platser - trots samlingen av kändisar - vilka jag i vanlig ordning inte kände igen. Patrik Sjöberg kände jag igen men Maria Akraka fick Anna peka ut och Lars Lejonborg - av alla människor! - höll jag på att gå rätt in i! Jag är världens sämste politiker på så sätt, jag känner aldrig igen folk..! Johan Pehrson, vår riksdagsman från Örebro, är fenomenal på att komma ihåg folk. Träffa honom idag och om två år kommer han fråga om dina barn, din mamma och hur det är med benet som skulle opereras. Sådan vill jag vara!

Bredvid oss stod en kamerakille och jag frågade lite oroligt om han bara skulle ha bilder eller om han tänkte ta upp ljud också. Ljud och bild, blev svaret. Attans, tänkte 8och sa) jag. Då gäller det ju att hålla tyst så inget kommer med! Särskilt om man skulle råka kläcka ur sig något mindre lämpligt. Jag började intervjua honom lite grand och det visade sig att han sysslar med ett konstprojekt där han filmar alla talen, klipper ihop dem och sedan ska visa dem i Malmö och Visby på konsttillställning, konstvecka kanske?? - utomhus dessutom. Jättekul projekt tycker jag, en intressant idé - men jag vill inte bidra med några ljud... Så jag höll ganska tyst under Björkis tal.

Idag fick vi ett tydligt tal. Ett tal om socialliberalism. Ett tal som var ideologiskt men ändå konkrekt. Jag är mycket nöjd med min partiledare och jag är stolt folpartist!

Efter talet var jag och Anna inbjudna till Liberala Kvinnors mingel - jag är en liberal kvinna men inte en Liberal Kvinna, varför kan vi ta en annan gång - vilket var väldigt trevligt. Kram av Birgitta Ohlsson till min stora förvåning men å andra sidan kanske hon också har dålig koll på folk och tror vi känner varandra bättre än vi gör. Vi har träffats flera gånger men jag hade aldrig vågat ge henne en kram! Bengt Westerberg kom fram och presenterade sig vilket jag tycker tyder på stor ödmjukhet från en stor man. Efter en stunds pratande gav sig jag och Anna hemåt och har tillbringat kvällen i soffan med räkor, brie och choklad - en avslappnad avslutning på en bra dag!

I morgon är det full rulle med nya seminarium. Jag ser fram emot "Hur ska lokalföreningarna och kommunerna komma närmare varandra?" och två seminarium om retorik. Ytterligare ett seminarium med Ingvar Nilsson blir det också - man kan tro jag stalkar karln! - om "Gatuvåldets ekonomi - en socioekonomisk analys". Det ser jag väldigt mycket fram emot. Kvällen erbjuder ett författarmöte - böcker!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar