Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

torsdag 5 juli 2012

Dagens Medias DJ-battle

Igår var jag på Almedalens stora jippo - Dagens Medias DJ-battle på Kallis. Endast föranmälda, very special, only nästan två tusen personer...

Först ut var Aftonbladets Jan Helin och Karin Magnusson mot Thomas Mattsson på Expressen och Gunilla Herlitz, Dagens Nyheter och ärligt talat, jag har inte en susning om vem som vann. Jag satt i en stor rosa soffa och pratade med två tjejer från Örebro rättighetscenter - läs om dem på http://www.rattighetscenter.se/index.php - och ett gäng från Deloitte. Från Deloitte-gänget bjöds det på vin och trots ihärdig nejtackande från min sida landade ett glas ändå framför mig - men å andra sidan var det inte svårt att skänka vidare. Trevligt hade vi alla fall!

När det var dags för Alliansen vs Oppositionen - egentligen M mot S eftersom det bara var Moderater och Socialdemokrater i DJ-båset/på scenen - stod jag däremot mitt i vimlet och dansade lite lagom försiktigt - ja, ni vet, gung i knäna, sjunger med i texten, lite vift med en arm i luften då och då. Eftersom vi var utomhus hade vi blivit tillsagda i ett mejl att ta med en tröja men oppositionell som jag är tog jag en jacka istället... Hade jag inte behövt å andra sidan, två tusen personer skapar en ganska massiv värme.

I DJ-båset möttealltså Magdalena Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Socialdemokraterna och Mikael Damberg, gruppledare för Socialdemokraterna i Riksdagen, Catharina Elmsäter Svärd, infrastrukturminister Moderaterna och Tomas Tobé, ordförande Riksdagens utbildningsutskott, Moderaterna. Damberg rockade loss ordentligt och det gjorde Tobé och Elmsäter Svärd också och jag tror säkert de hade jättekul. De närmast scenen verkade i alla fall ha hur skoj som helst, ju längre bort man kom ju mer minskade entusiasmen. Emellanåt var det riktigt bra låtar. Jag vet inte riktigt hur de tänkte kring låtvalet - alla ska gilla någonting kanske? - men jag antar att det skulle vara roligt när M spelade "Staten och Kapitalet". Gjorde i och för sig S också och med tanke på att den skrevs på sjuttiotalet av Blå Tåget när S verkligen var Staten är det nästan ännu mer humor.

Vann gjorde S och jag kan tänka mig att det till viss del berodde på att M körde med pauser då alla skulle sjunga texten istället. Problemet var att flera trodde att det var slut då och började applådera...

Efter detta rafflade battle var det dags att flytta alla människor tvärs över gatan - vi var ju utomhus och tanken var väl att folk ville in i värmen - och då gav jag upp. Redan innan alla på Kallis gav sig iväg var kön lång och jag kände inte alls för att stå i kö. Jag gick hem till "vår" pub och hängde med övriga i huset en stund.

Var det roligt? Tja, musik, mycket folk, dansa lite - det är nästan alltid kul och jag hade roligt. Var det Världens-Viktigaste-Man-Får-Inte-Missa-Grej? Nej, men jag kommer säkert gå dit nästa år igen.

Själva poängen med eventet ligger dock lite bortom min fattningsförmåga. Är det för att visa upp att topppolitiker är helt vanliga, skojiga människor? Ja, Kent Persson kom ju upp på scenen och shakade loss liksom andra Moderater och Socialdemokrater. Är det för att på ett lekfullt sätt låta Opposition och Allians mötas i en tävling? Ja då borde ju alla - eller i alla fall fler - partier vara representerade. Jag tror att det skulle kunna vara riktigt kul och bra om låtlistorna var mer genomtänkta med mer politiska budskap i dem. Det finns massor med låtar som skulle kunna fungera, nu blir det mest ett blandband eller en låtlista på Spotify medan det står lite känt folk på scenen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar