Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

fredag 13 juli 2012

Kumla i tre filmer - ocensurerat.


Det pågår en mindre (än så länge ska sägas, sånt här kan växa... Tänker på Buske och päronträdet
som sträckte sig långt ut i riksmedia) mediabävning här just nu. Kumla kommun har censurerat Sune Eskelinens film om Kumla camping. Filmen är gjord med glimten i ögat men uppskattas inte av kommunen som menar att man har ett varumärke att skydda och därför bad Sune att ta bort filmen, vilket han också gjorde.
Internet är som bekant fantastiskt och ingenting försvinner så givetvis hade någon sett till att filmen ändå fanns kvar och nu var ju intresset väckt och många fler ville se den.
Kumlanytt skriver också om det hela och var också de som först länkade till filmen - inte så konstigt då Sune Eskelinen är en av medarbetarna där.

Kommentarerna på Nerikes Allehanda blev fler och fler och som sagt, internet är fantastiskt och det bloggades . Idag uttalade sig en expert i ämnet - en yttrandefrihetsexpert! Smaka på det! - och ledaren i NA ägnas åt filmen och huruvida kommunen kan begära att den tas bort.

Intressant nog är det bara fritidschefen som har uttalat sig - det var han som ringde och bad att filmen skulle tas bort. Jag väntar spänt på vad styrande politiker och högre tjänstemän ska säga. Själv tycker jag det är fånigt och dessutom på gränsen till vad som är ok - säger kommunen åt någon att ta bort något från internet tenderar man att lyssna eftersom man självklart blir orolig. Även om kommunen inte krävde utan bad att filmen skulle tas bort är det ändå ett övertramp. Man borde också ha kunnat förutse att det skulle börja storma.

Den grundlagsskyddade yttrandefriheten är något av det viktigaste vi har. Jag skrev om det bara för några dagar sedan. Självklart ska även varumärken skyddas men jag har väldigt svårt att se att den här filmen på något sätt skulle skada Kumla kommun. Eller ja, efter alla de här turerna har det garanterat gjort det... Bara rubriken "Kumla kommun censurerar youtube" väcker en del uppmärksamhet och knappast av den mer positiva sorten.

Det här är inte den enda filmen som gjorts om Kumla. Jag tänkte ha en liten omröstning av tre utvalda filmer för att se vilken ni tycker gör bäst reklam för Kumla - eller helt enkelt bara är bäst. Skriv i kommentarsfältet.

De tre utvalda - för det finns givetvis fler, tipsa gärna om roligare/bättre, det här är bara mitt eget, subjektiva urval - är följande:
Först och främst så klart campingfilmen

Därefter har vi två kreativa herrar som gjort en film i tre delar - jag länkar till den första men kolla gärna in alla tre. Fiskbullescenen är episk!

Så har vi slutligen Kumla kommuns officiella film, framtagen speciellt för ändamålet.

Så, kommentera och skicka vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar