Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

torsdag 5 juli 2012

Föräldraallians och politisk satir

Idag är det Folkpartiets dag i Almedalen och jag har ett ganska rensat schema för att kunna droppa förbi själva Almedalen och Folkpartitältet lite då och då. Renast schema innebär också att jag hinner gå runt bland alla utställare och prata med intressegrupper, företag, lobbyister...

Roligast idag var Föräldraalliansen som stod i ett tält och berättade om sig själva och vad de vill. De vill helt enkelt ha en ökad samverkan mellan skola/lärare och föräldrar och det vill jag också - som förälder, som lärare och som politiker. Jag blev så peppad av samtalet att jag hämtade Anna, vår ordförande, så att hon också skulle få veta. Gå in på www.foraldraalliansen.nu eller leta upp dem på facebook för att få veta mer. De gör för övrigt en egen ranking över skolkommuner där SALSA är en del av utvärderingen och Kumla kommer på en föga hedrande 232 plats av 290 kommuner. Dessutom har vi tappat 44 placeringar sedan förra året. Hela listan här: http://www.foraldraalliansen.nu/filer/2011/Grundskoleindex2011.html

Veckans roligaste föreläsning har jag också hunnit med - Political Satire, mass media and the American Society. En analys av Jon Stewarts The Daily Show av Brian Dunphy som undervisar på Brooklyn College och det var hysteriskt roligt! Jag önskar att vi kunde ha ett program av samma kaliber i svensk Tv där båda sidorna - om man nu ska tala block - granskas. Det ska vara sant och det ska vara roligt - det är kraven på The Daily Show och det lever de upp till. Analysen av Brian Dunphy var klockren, träffsäker och träffsäker och vi var mycket stolta svenskar som fick beröm av honom efteråt för att vi skrattat på rätt ställen och därmed både hade humor och språkkunskaper.
Någon ansåg att "Vi har ju Parlamentet" men det är ju inte i därheten av TDS. Där sker ingen analys, inga träffsäkra bollar som skickas tillbaka på poltikerna utan det är ett rent humorprogram. TDS lyckas sätta folk på pottan genom att säga "Du sa så här förut - hur kan du säga så här nu?" och ställa dem till svars. Kanske är det enklare i USA där TV så tydligt tar ställning - TDS driver hårt med Fox - och där det är ännu tydligare höger-vänster. Lite har vi det på radio, P3s Tankesmedjan är på god väg. Mer sånt!

Kvällens stora event är givetvis Jan Björklunds tal och innan det träffas vi folkpartister för en liten "upptakt". Känns som det kan behövas med tanke på utspel från alla håll och kanter - LUF, Hamilton, Bonnie Bernström... Jag hoppas på att Björkis toppar förra årets fenomenala tal och fortsätter prata socialliberalism. Det har blivit mer och mer av den varan genom åren till min stora glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar