Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

måndag 9 juli 2012

Författarfristad

Tidigare i år la jag en motion om att Kumla bör blir en författarfristad. Hur det fungerar och vad det är kan man läsa om här Svenska Pen men enkelt uttryckt handlar det om att förföljda författare/skribenter får en fristad någon annanstans.

Den arabiska våren är i sig ett tecken på vad det skrivna ordet betyder då mycket skedde via sociala medier som bloggar och facebook. Överallt förföljs människor för att de uttrycker sina tankar och sin mening.

Vi i Sverige har något att vara stolta över här då vi har yttrandefrihet och tryckfrihet sedan länge. Redan 1766 antogs lagen om tryckfrihet som en av Sveriges grundlagar. Så ser det inte ut på andra ställen i världen.
Vi har också något att vara mindre stolta över. Norge har betydligt fler författarfristäder än Sverige med sina 17 och lilla Danmark har fem - Sverige har fyra men förhoppningsvis några på gång.

Regeringen har satt som mål att Sverige ska stödja det fria ordet genom att välkomna fler fristadsförfattare. Jag hoppas Kumla kommer bli en av de städer som gör så och jag skulle önska att man i landstinget la en motion om samma sak. Ju större region desto enklare blir det.

Vi i Folkpartiet i Kumla uppmärksammade motionen på Stora Bokbytardagen vilket Kumlanytt uppmärksammade. Här är det material vi delade ut till de som kom för att byta bok.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar