Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

onsdag 4 juli 2012

Bra? Kul! I jämförelse med vad?

Idag var jag på ett seminarium som gjorde mig arg. Så arg att jag greppade mikrofonen. Nu är det inte helt ovanligt att jag gör det om jag har en fråga eller så men jag har varit väldigt tyst hittills. Nu kunde jag inte sitta tyst längre.

Det började bra med en moderator som fick oss alla att skratta hejdlöst - vilket förmodligen är tanken när man bjuder in Johan Wester från till exempel Hipp Hipp - och skojiga mentometerknappar som indikerade att vi i publiken skulle vara delaktiga.

Titeln var "Sanning eller konka - kommuner, landsting och politiker" och gavs av SKL och syftet var att slå hål på de myter som finns kring kommun, landsting och politiker.

Problemet är att den skrift man tagit fram egebntligen inte säger någonting1 Myt: Skolan blir stökigare!. Nej då, är SKLs svar, för 8 av 10 elever känner arbetsrö och 8 av tio har förtroende för sina lärare medan 8 av 10 lärare i sin tur känner arbetsro och 93% trivs med eleverna. Ursäkta mig men det är inte ett dementerande av myten. Det är svar på något helt annat. Jag vet fortfarande inte om det blir stökigare i skolan för jag har inget att förhålla mig till!

Hur såg det ut förut? I jämförelse med vad?! Siffrorna sedan... är man nöjd med att två av tio inte känner förtroende för sina lärare?? Att 7% av våra lärare inte trivs med sina elever??! Att två av tio inte känner arbetsro i skolan??!

Gå gärna in här: http://www.skl.se/press/nyheter_2/sanning-eller-konka-–-myter-och-fakta-om-kommuner-och-landsting Där finns hela seminariet och dessutom alla myter och svar...

Svaret jag fick var förresten - "Jo men vi menar att det är bättre nu än förut. Visst är det det?" (vänd mot någon annan inom SKL)
Bättre nu än förut? Vilket förut? Var då? För ett år sedan? Tio år? hundra? Jämfört med Tyskland - ja för man säger också att svenska elever är tryggare än de iandra länder. Vilka länder? finland? Norge? Afghanistan?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar