Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

onsdag 23 januari 2013

Författarfristadsmotionen - mitt debattinlägg i fullmäktige

Här är mitt manus inför debatten om författarfristad i Kumla. Debatten efteråt kom att handla om mig och min retorik och inte så mycket om skälen till varför man säger nej.





Växjö har fått sin första fristadsförfattare ganska nyss. Hon heter Nasrin Madani Zad och är lika gammal som jag. Hon är från Iran, författare, journalist och redaktör. Hon har en mastersexamen i persisk litteratur och har skrivit romaner, noveller, artiklar och litteraturvetenskapliga arbeten. Två av hennes novellsamlingar är förbjudna i Iran, på grund av sitt politiska och feministiska innehåll. De skulle censureras innan tryckning men hon vägrade och publicerade istället novellerna på nätet. I Iran är även nätet censurerat så novellerna blev likväl censurerade.

Så här står det om henne på nätet: Hon vill lära sig svenska så fort som möjligt och vara en del av Växjös kulturliv. Hennes framtida arbete kommer bland annat att ägnas åt artiklar kring Salman Rushdies böcker, liksom åt favoritförfattaren Pär Lagerkvist. Så småningom vill Nasrin Madani Zad skriva en roman på svenska.

Som aktiv författare med en tro på yttrandefrihet vill hon inspirera unga kvinnor världen över som kämpar mot orättvisa och förtryck.


Parvin Ardalan fick Palmepriset 2007. Hon var Sveriges fjärde fristadsförfattare, i Malmö. I en intervju sa hon bland annat

- Som gästförfattare får jag chansen att lära känna ett nytt samhälle och publicera mig i nya sammanhang. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter från en diktatur och ta med mig nya från ett demokratiskt samhälle tillbaka.

- Mitt skrivande har redan förändrats. Jag går rakt på sak och uttrycker min mening i klartext, det förvånar mina iranska kollegor. I Iran måste vi gå omvägar och skriva i undermeningar eftersom det inte är tillåtet att uttrycka sig fritt.

Parvin Ardalan följde valet i Sverige 2010 och chockats av de främlingsfientliga yttringar som kommit till uttryck. Hon efterlyser nya politiska strömningar som kan vitalisera politiken och en mer högröstad debatt.
- Varför säger ni inte mer, ni som kan?



Zurab Rtveliashvili född i Kazakstan -67, uppväxt i Georgiens huvudstad. Skrev dikter redan som nioåring, har en universitetsexamen i rättsvetenskap och skriver och framför texter som kritiserar regimen. Han verk är bannlysta. Hans civilt olydiga texter agerade både startskott och ledmotiv till den pacifistiska ”Rosenrevolutionen” 2003. han har arresterats, suttit i fängelse som samvetsfånge och bor nu i Stockholm som politisk flykting. 2009-2011 var han fristadsförfattare i samma stad.

Fundera en stund på varför just du röstar emot att Kumla ska ta emot andra som Nasrin, Parvin och Zurab. Du som sitter här är nämligen själv ansvarig för dina beslut, du är invald som person. Visserligen från ett partis lista men om du väljer att lämna partiet kan du sitta kvar som politisk vilde. Fundera ett extra varv på varför just du säger nej.

För att det är ett folkpartiförslag? Ja, ibland känns det som motioner och förslag röstas ner bara för att de kommer från ”fel sida”.
Ändå blev jag förvånad när det blev avslag. Runt om i Sverige läggs motioner som min. De läggs av politiker från alla möjliga partier. Centerns motion i Umeå fick rekordsnabb hantering och bifall, i Öckerö är det Miljöpartiet som lagt motionen och så vidare.
Växjö styrs av alliansen, i Uppsala likaså medan i Malmö är det röd-grönt. Norrköping som nyss biföll motionen är röd-grönt, Umeå röd...
Det här är inte en partipolitisk fråga eller fråga där blocken är splittrade. I Örebro sa man ett enat ja.

Ekonomin? 350 000 kronor. Om motionen blir bifallen kommer det dröja till 2014 innan vi är igång och har gått om tid att arbeta in det i budgeten. Minska ner på anslaget för konstinköp. Vision 2025 kostar en miljon i år i konsulttjänster. Måste det göra det 2014? Filmutvecklingen 100 tusen, stöd till Folkets Hus 1,1 miljon.
Kommunen når ett resultat för 2012 – och nu har jag räknat bort engångsintäkterna på 65 miljoner och det minus nämnderna står för med 15 miljoner – på 14,5 miljoner. Idag togs ett beslut på KSAU om 20 000 ur ”oförutsett” och vi är bara i januari. Nog hinner vi arbeta in 350 000 till budgeten för 2014! En del av kostnaderna som exempelvis tjänstemännen skulle föra med sig kan vi säkert dela med Örebro kommun. Vi gillar ju samarbete.
I svaret står att man väljer att lägga de här 350 000 kronorna på skola och omsorg. Jag vet inte hur många gånger vi fått höra att det inte räcker någonting till med så små summor. Om ekonomin är ditt skäl – fundera då över projektledare, sjöparker och flygplatser och väg det mot det fria ordet.

Hotet? Varifrån den tanken kommer vet jag inte. Om någon är hotad så är det familjen författaren lämnar kvar. Om Kumla skulle få en ökad hotbild av att ta emot en författare har vi problem för i Kumla finns det politiska flyktingar, skribenter – själva grejen med att man flyr är för att det finns en hotbild mot en!
Om hotet är din anledning till att säga nej – vad ska vi göra med alla flyktingar som redan finns i Kumla eller som kan tänkas söka sig hit? Ska vi åsiktsregistera dem så hotbilden inte ökar för Kumla?


Säger ni nej för att hotbilden är för stor så ja... skämmes. Säger ni nej för att det är för dyrt så skämmes.
Säger ni nej för att det är ett folkpartiförslag så skämmes - för argumenten håller inte.

Lennart (kommunstyrelsens förre ordförande) – du pratar ofta om att kommunen ska våga gå först, visa vägen. Låt oss göra det då! Miljön är det viktigaste vi har sades när vi pratade bolag – märk väl, bolag, inte vindkraften som sådan. Nå är inte demokratin och yttrandefriheten värd att stå upp för, slåss för? Vi har världens äldsta tryckfrihetslagstiftning!

Minns ni den arabiska våren? Hur det fria ordet via nätet spred en våg över världen? Minns ni alla som vittnade om censur och förföljelse? Tortyr och död?

Med författare menas i detta sammanhang författare av skönlitteratur, poesi, barnböcker och faktaböcker men även manusförfattare, översättare, redaktörer, journalister, bloggare och tecknare. från Kulturrådet.se


Nå men varför en gräddfil för några få? Deras asylskäl prövas av Migrationsverket som vanligt, men visst de väljs ut. Men ett sätt att hjälpa de som är kvar är att låta någon sprida ordet! Låta någon berätta om det som sker innanför stängda murar. Vem ska berätta från ett land där ingenting och ingen släpps ut?

Ta gärna fem minuter och ajournera er. Diskutera med varandra. Fundera. Rösta inte nej för att någon annan sagt att du ska göra det. Om du röstar nej ska du veta varför du gör det.
Jag kommer begära votering, för det här är en viktig fråga.

Kom gärna upp och berätta varför. Har ni frågor – ställ dem gärna!

Skäms över dig själv, innan andra skäms över dig. Ett danskt ordspråk. Nå, jag skäms redan över Kumla kommunstyrelse som inte tycker att det fria ordet och demokratin är värt 350 000 kronor.

Hoppet är det sista som överger en och jag hoppas ändå att församlingen här kan tänka om.

Du är ansvarig för dina handlingar
Kom upp och säg - nej jag vill inte ha demokrati för alla
nej, jag vill inte ha åsiktsfrihet för alla
nej, jag vill inte ha yttrandefrihet för alla
För det är vad din nej-röst säger.


Provokativt? Absolut. Det var meningen. Det sista i överkant, det skulle kunna strykas.
Jag sa senare i debatten - eftersom man tolkade mitt inlägg som hot mot de fullmäktigeledamöter som inte höll med mig eftersom jag talade om att jag ville ha votering - att det handlade om att veta varför man röstar som man gör. Ha argument för sin sak. Inte ens alla folkpartister röstade för motionen och inte katten hänger jag folk för det. Självklart önskar jag att alla skulle tycka som jag - tänk så mycket enklare det skulle bli - men jag har inga som helst problem med att folk tycker annorlunda om de har argument som håller. Argumenten ekonomi, folkpartiförslag och hotbild håller inte. Det tycker jag fortfarande inte.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar