Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

måndag 31 mars 2014

Svara på "Varför?" istället för att göra gymnasieskolan obligatorisk.

Socialdemokraterna vill ha obligatoriskt gymnasium. Det är tydligen lösningen på alla skolrelaterade problem och ska få Sverige att segla upp i PISA-toppen. Jag tror inte på det. Jag tror på att istället svara på världens bästa fråga: "Varför?"


De som hoppar av gymnasiet gör det av flera anledningar men lyssnar jag på ungdomarna själva handlar det först och främst om ren och skär skolleda. De är dödströtta på skolan, helt enkelt. Det är inte svårt att känna igen sig som vuxen. Minns din egen skolgång. Fundera sedan på ur länge du haft det jobb du har nu. De flesta stannar inte på samma jobb eller med samma uppgifter i tio år men det är var skoleleverna gör. Visst, det är skillnad på vad man gör i lågstadiet och i gymnasiet men formen är den samma, elevens uppgift den samma.

Näst skolleda handlar det om att de valt fel program. Ofta är Studie- och yrkesvägledningen ganska bristfällig i grundskolan och det finns mycket att välja på. Självklart blir det fel ibland och då ska det finnas en möjlighet att byta. Där heter lösningen just Studie- och yrkesvägledning. Eleverna måste få en reell möjlighet att fundera på vad deras val leder till. Om de ångar sig behöver de också stöd och hjälp för att ta sig vidare. Här tappar svenska skolan elever idag.

Skolleda kan vi inte lagstifta bort och den blir knappast mindre för att det lagstiftas om obligatorisk skolgång i tre år till. Inte handlar det om att "göra skolan rolig" heller. Det handlar om att göra sambandet mellan det som görs i skolan och framtiden klart och tydligt. Hur många har inte frågat "Varför ska vi lära oss det här?" och sedan undrat om det kommer på provet. Som lärare blir man frustrerad och ibland lite uppgiven. Som elev blir man precis lika frustrerad och uppgiven, särskilt om svaret är (vilket jag fick på matten) "Du behöver kunna det här om du ska bli mattelärare". Tro mig, lärare i matematik är det sista jag tänker blir. Det motiverade knappast.

Svara på Varför?

När vi sitter hemma med läxorna och sonen surar över att han måste rita pratar vi om varför han behöver kunna rita. Han avskyr att rita eftersom det inte finns en poäng med det, det leder inte till något. När han fick klart för sig att även om det finns datorer så behöver man ibland kunna göra en ritning med papper och penna blev det en helt annan sak. Han gillar det fortfarande inte men han gör det, eftersom han vill kunna göra begripliga ritningar när han blir vuxen.

Läsningen är ett ännu tydligare exempel. Som sexåring såg han ingen som helst mening med att lära sig läsa. Vi läste ju för honom, varför skulle han läsa själv?! När han insåg att han inte skulle få se Star Wars-filmerna förrän han klarade av att läsa texten på TV lärde han sig läsa på ungefär ingen tid alls (vilket ledde till att han såg Star Wars några år tidigare än jag tänk mig... Just texten på TV är en sån där sak jag som lärare använder som avstämningspunkt för att se hur långt eleven nått i sitt läsande. Sonen fixade det i ettan. Det är tidigt. Å andra sidan, han var sanslöst motiverad.)

Tvång fungerar sällan på den som inte är motiverad och vad jag förstår är det de eleverna Socialdemokraterna vill nå när de gör gymnasiet obligatoriskt. Jag tror som sagt inte på det. Redan i högstadiet har vi så kallade hemmasittare och korridors-elever. De försvinner inte för att gymnasiet är obligatoriskt.

Tio-årig grundskola som Folkpartiet föreslår tycker jag är bra. Förskoleklassen bör bli nya ettan. Sedan måste skolan bli vettig. Om vi vuxna inte kan visa på sambandet mellan det vi säger åt ungarna att lära sig och vad de senare behöver så misslyckas vi. Frågan "varför?" börjar ställas tidigt och är en av de bästa frågor som finns. Varför gör jag det här? Det gäller bara att hitta svaret.
Mer Studie- och yrkesvägledning tror jag på. Där hittar vi svaret på varför och eleverna har en större chans att hitta rätt från början. Gör de inte det, ja då finns det hjälp att få för att kunna byta spår.

Obligatoriskt gymnasium löser inte problemen. Det är som att dra ner byxbenet över ett sår på benet. Ett tag syns det inte men så småningom kommer det blöda igenom tyget. Dessutom gör det ont precis hela tiden.
Ta tag i grundproblemet istället. Gör skolan relevant för eleven, förklara samband. Svara på frågan "Varför?"
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar