Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

tisdag 1 april 2014

Tjejer är inga fendrar!

Sitter med tekoppen i handen och läser på Facebook. Sätter nästan i halsen när jag läser en statusuppdatering från en vän:


"Ser Lars Ohly prata om fotbollsvåld på morgontv. Han säger att han vill se fler kvinnor gå på fotboll för att få lugnare stämning på läktarna. Precis som i skolan, Lars... Ska tjejer behöva hålla ordning på killar där också? Kanske läge att jobba med killarna istället?!?"

Säger han verkligen så? är min första tanke. Frågar om det är ett aprilskämt, hoppas så att det är ett aprilskämt. Nej, det händer. Lars Ohly, tidigare partiledare för Vänsterpartiet tycker att det behövs kvinnor som mjuka kuddar mellan männen på fotbollsmatchen. Som fendrar man har på båtar för att de inte ska slå i varandra eller bryggan.

Precis som Eva skriver - ja, hon heter så, denna kloka kvinna som såg och skrev - används tjejer precis så i skolan. Titta i vilket klassrum som helst, vid morgonsamlingen sitter barnen i princip alltid varannan tjej, varannan kille. Syftet? Det blir lugnare så.

Jag var själv en fender. Efter sexan splittrades vår klass, vi skulle slås ihop med flera andra klasser, dessutom från en annan skola. Jag hamnade i "fel" klass, inte i den alla mina kompisar gick. Anledningen min lärare gav till tolvåriga jag var att det fanns en kille i klassen som behövde ha någon stabil där. Någon som sa ifrån.

Nog sa jag ifrån alltid men inte hjälpte det. Jag hamnade i den klassen och killen jag skulle vara där för dök i princip aldrig upp för givetvis behövde han stöd från vuxenvärlden, inte från en tjej han knappt pratat med.

Det är inte oss tjejer det handlar om när killar och män bråkar, stör, slåss, pratar för mycket eller vad det nu är. Det är killarna det handlar om. Jag vägrar vara en fender och jag vägrar låta min dotter vara en. Män är inga hjälplösa offer som guppar runt och råkar putta till andra, likt båtarna vid en brygga. Män behöver mjuka kuddar runt sig lika mycket eller lika lite som kvinnor gör det. Sluta behandla män som mindre vetande. Sluta behandla män som offer för omständigheterna. Min son ska inte ha fendrar runt sig, han ska lära sig att uppföra sig som folk.

Cred Eva Halling, läs hennes blogg också, den är toppen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar