Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

tisdag 25 mars 2014

Svensk kultur - är det högtiderna?

Följde en länk på Facebook som visade en intervju med en tjej från Svenskarna parti. Att bli intervjuad i TV är alltid lite läskigt och det kan vara svårt att hitta rätt svar ibland så det må så vara. Jag klickade mig vidare på youtube och hittade en sekvens till med samma tjej där hon pratade om att det parti hon företräder står upp för den svenska kulturen.

Vad ÄR egentligen "svensk kultur"?
Kultur enligt Wikipedia:
I det samhällsvetenskapliga kulturbegreppet inkluderas ibland allt icke-biologiskt som skiljer en grupp människor från en annan, inklusive komponenter som, materiella föremål, statsskick, militär och ekonomiskt system. Det vanliga idag är dock att begränsa det till normer, värderingar, attityder och social inlärning.


Grejen är ju att det som kallas "svensk kultur" har uppstått på grund av, inte trots, just influenser från andra länder. Från vilken tid i historien vill Svenskarnas parti utgå från för att vara säkra på att det är just svensk kultur som blir kvar när de rensat bort allt annat? Julgranen är från Tyskland så det är kanske ok, det är ju ett Europeisk land vilket sägs vara ok (hur resonerar Svenskarnas parti kring säg Turkiet..?)

Sen undrar jag på vilket sätt regeringen hotar våra högtider?! Det sägs nämligen i slutet av klippet att det är ett problem.

Och vad ska vi göra med alla svenskar som åker till Kanarieöarna över julen och skuttar runt en gran, sjungandes "små grodorna"? Eller är det ok att föra in den svenska kulturen i andra länder men inte att se Eid firas i Sverige? Så många frågor, så få svar. Verkar som intervjuaren känner samma frustration.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar