Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

torsdag 27 mars 2014

Förskolan Trädgården skrev ett brev - som inte kom fram

Idag var jag på besök på förskolan Trädgården, avdelningen Äppellunden. Jag var där eftersom personalen skrivit ett brev till nämnden. Ett brev som dock aldrig kom fram till nämnden utan som jag fick veta existerade av en slump. Tre förskolechefer som pratade på senaste mötet berättade om en skrivelse som skulle kommit in och jag förstod ingenting. Kände mig lite dum som uppenbarligen missat något och mejlade sekreteraren. Fick sedan ut två skrivelser och såg att trots att de var adresserade till nämnden hade stannat hos ordförande och förvaltning.

Jag begärde då ut alla skrivelser som kommit in adresserade till nämnden från 2013 och framåt och det damp ner en hel del. Har ägnat veckan åt att ringa till förskolor, mejla och boka besök för utan undantag står det "vi förväntar oss ett svar". Tro sjutton det, hade jag skrivit till nämnden hade jag också förväntat mig ett svar. Efter vad jag förstår har det fått svar, från S-ordförande. Det är ju bra men självklart ska alla i nämnden få 1) läsa skrivelser som kommer in 2) få möjlighet att svara.

Hade jag skrivit in hade jag förväntat mig att alla politiker i nämnden, oavsett färg, läst det jag skrivit. Jag hade också förväntat mig svar från fler än ordförande, om det inte vore så att ordförande talade för hela nämnden. Jag kan lugnt säga att det gör S-ordförande inte. Inte talar hon för mig i alla fall.

Idag träffade jag alltså personalen på Äppellunden. De är just nu i provisoriska lokaler på Solbacka, äldreboendet i centrum, eftersom Trädgården fick en vattenskada för ett tag sedan. Lokalerna är helt klart inte anpassade för barn. Bara det att det är högst upp i huset. Jag blir svettig bara av tanken på att få med alla barn upp och ner när man ska ut. Vet också att man kan vara ensam på eftermiddagarna. Om någon då behöver kissa får man vackert ta med hela gruppen upp för alla trappor...

Nå, det är ju trots allt inte byggt som förskola, det är en tillfällig lösning. Nu har den tillfälliga lösningen varat ganska länge och i nämnden har rapporterna som kommit varit positiva. Alla har verkat tycka att det är toppen där, roligt med blandningen av generationer och nära stan. Efter att ha läst vad de skriver och själv varit där delar jag inte den positiva bilden och jag funderar på varifrån den kommit.

40 barn, flera med behov av särskilt stöd. Krångliga trappor som sagt och en lååååång korridor, ingen ljudisolering (jo, tillfälligt uppsatt isolering i taket...) och så matsalen på bottenvåningen dessutom - ner för alla trappor med alla barn och så upp igen.

Underbara ungar var det i alla fall och härlig personal som lyfte fram sina speciella kompetenser inom språk (teckenspråk till exempel) och blandningen av åldrar och erfarenheter. De vill så mycket men de räcker inte till. "Det är ju världens bästa jobb - när det går att göra det som egentligen är vårt jobb".

Folkpartiet har drivit det här länge: Fler förskolor och fler förskollärare. Barngrupperna måste ner i storlek och det måste finnas en grundbemanning som håller!

De flyttar till nya lokaler runt påsk och då ska jag tillbaka för att se hur de har det. Ser jag mycket fram emot!

2 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet! Vet ju att du är väldigt engagerad i förskolan och skolan och det behöver vi verkligen här i kommunen. Tur att det är val snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Lena! Roligt att höra att det märks :-) Ska hälsa på fler förskolor fram över..!

      Radera