Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

måndag 25 februari 2013

Politiker på praktik - måltidsverksamheten

Dagen började hyfsat tidigt idag - i alla fall om man betänker att klockan är elva på kvällen och jag kom hem för inte så länge sedan.
Klockan sju i morse stod jag utanför Malmens tilllagningskök. Väl inne fick jag låna skor, keps och förkläde, fick en rundtur av kökschefen, hälsade på övrig personal ( tre stycken) som redan var i full gång med dagens lunch och började sedan skala morötter.




Här är jag i i disken - hyfsat genomblöt!
Runt 1300 portioner lagas i köket på Malmen. Det mesta skickas iväg till andra skolor och förskolor. Två rätter varje dag plus specialkost - alltså allergimat och "minus fläsk" som det heter - och ett stort salladsbord (jag fortsatte med blomkål efter morötterna till exempel) på fyra personer. Det är väldigt bra jobbat! Kan också påpeka att antalet specialkost inte var direkt få! Många små grytor och kastruller blev det för att alla ska kunna få mat som de kan äta.

Efter att allting lyfts upp på vagnar och in i värmeskåp och hämtats för att köras till respektive skola eller förskola diskades och städades det - jag diskade och försökte ställa tillbaka alla byttor, slevar, lock och kastruller där de skulle vara. Förhoppningsvis städade jag inte bort någonting...

Personalen på Malmen var ett härligt gäng och det märktes att de trivs ihop. Jag har skrattat så mycket idag!

Idag var det pasta med skinksås alternativt tomatsås med linser. Jättegott för övrigt! Maten provsmakas i köket men jag åt lunch på Vialundskolan. Där finns inget tilllagningskök utan man gör bara pasta och lite sådant. Att det behövs ett nytt kök i Kumla råder inga som helst tvivel om. Många av de saker som är trettio år fungerar utmärkt fortfarande - så som behållare - men ugnar och kylar behöver bytas ut emellanåt. Framför allt är det dock utrymme och el som behövs. Det går helt enkelt inte att plocka in fler grytor.

Det fanns ett förslag på att bygga ett nytt tilllagningskök på Vialund när man skulle bygga om den till en F-9skola men när planerna ändrades vet jag inte vad som hände med köket. En ny skola med ett nytt kök - det vore inte dumt...

Jag är så glad över att verksamheterna tar emot mig på det här viset och att både chefer och personal så öppet låter mig få vara med på golvet. Jag hade ingen aning om att morötterna handskalas, eller att så få lagar till så många, till exempel. Eller att det krävs så mycket matematik! Jag var bortkollrad på två minuter när de andra räknade hur många portioner de skulle göra och hur mycket som skulle gå åt, för att inte tala om när beställningarna gjordes på eftermiddagen! Ingenting för en dyskalkylektiker inte..!

Dagen avslutades på partikansliet med Öppen Måndag. Vi var inte så många men ett nytt ansikte dök upp och det är toppenkul!
Vi pratade bland annat vindkraft, budgetarbete och hur kommunen styrs.
Öppen Måndag har vi när det inte är andra möten på just måndagar. Annars finns TorsdagsTänk där vi varje torsdag klockan arton träffas på kansliet och pratar aktuell politik. Första torsdagen varje månad är vikt för LUF. Läs mer på vår Facebooksida, där kommer hela tiden aktuell information. Kom du också!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar