Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

tisdag 26 februari 2013

En ganska vanlig tisdag

Tisdagar brukar innebära KSAU - så ock idag. KSAU är kommunstyrelsens arbetsutskott och består av fem ledamöter - ordförande för kommunstyrelsen Katarina Hansson (S), vice ordförande i kommunstyrelsen (och socialnämnden) Annika Moberg (S), Stefan Svensson (S) som är ordförande i barn- och utbildningsnämnden, Mats Hellgren (M), oppositionsråd på heltid och så jag, halvtidsrådet. Därtill är det diverse tjänstemän - kommundirektören (numer en av tf), chefsekonomen, personalansvarig, en sekreterare, kanslichefen och lite andra beroende på vilka ärenden som dras.

Idag var kommunfullmäktiges ordförande Mårten Blomqvist (S) med istället för Annika Moberg.

Det var skiftande ärenden idag, minst sagt. Två ansökan om politisk lärling i nämnd (bifall från samtliga), information om Kumla Vison 2025 (vi ganska överens om målet, inte lika mycket om vägen dit), ett medborgarförslag som valsat fram och tillbaka ett par gånger då ingen av oss varit nöjd med svaret blev idag besvarat, vi återremitterade ett förslag på lokala föreskrifter för torghandel och vare sig jag eller Mats Hellgren deltog i beslutet om att kommunen skulle gå i borgen med två miljoner för vindkraftsbolaget.
ITs revisionsrapport var uppe och en ny finanspolicy för kommunen likaså - och en del annat.

En del saker stannar i KSAU, andra går vidare till kommunstyrelsen och ytterligare andra till fullmäktige. Vindkraften är en sådan sak och anledningen till att jag vare sig sa ja eller nej var för att det är en stor fråga som behöver dryftas i Folkpartiet först.
Eftersom vi har KSAU i princip varje tisdag hinner vi inte ha partigruppsmöten innan varje möte. FP Kumla får helt enkelt lite på att jag röstar folkpartistiskt... Ibland är det enkelt, andra gånger mycket svårare. Ibland har jag sagt en sak i KSAU och en annan i kommunstyrelsen. Det kan bero på att partigruppen tycker en sak men lika gärna att nya fakta kommit upp. Att kunna byta ståndpunkt och åsikt är inte fel.

Efter KSAU pratade jag en del med "moderat-Mats" och vi åt lunch tillsammans. Vi har ett gott samarbete och dessutom roligt tillsammans. Jag hann också med att försöka reda ut vem jag egentligen skulle fråga i ett visst ärende, vilket visade sig vara tre olika personer/instanser...

I alla ärenden är det helt enkelt inte möjligt att vara tokinsatt. Där händer det att det blir galet. Fördelen för majoriteten är att de dels är tre stycken som sitter i KSAU, dels är ännu fler stycken med heltidsarvodering. Folkpartiet har mig som är halvtidsarvoderad, annars är alla fritidspolitiker. Helt fenomenala fritidspolitiker!
Som ett exempel så mejlade jag en av våra medlemmar - Magnus - en fredag natt halv tolv och bad honom ta reda på allting om vindkraft, för och emot. Han frågade när jag ville ha svaret och jag insåg att jag behövde det senast måndag kväll. På lördagen fick jag ett första utkast och på söndagen ett fullt PM.
Eller Kajsa som öppnade dörren en tisdagskväll när hon egentligen skulle plugga inför en stor inlämningsuppgift och istället satt med mig och korrläste texter, kom med förslag och idéer som jag plankade rätt av - bara för att jag frågade om hjälp. (Hon fixade inlämningsuppgiften också, såklart. VG!)
Eller Christian, Anna, Tony, Isac, Barbro... De och alla andra som lägger ner kvällar och helger på politiken, läser handlingar, går på möten, lägger förslag, tycker till.

Många träffar du om du kommer förbi partikansliet på Köpmangatan 30. Idag var (förutom jag då) Christian och Tobias där en stund.

Själv satt jag och pysslade med "Blåklinten", en medlemstidning som kommer ut till våra medlemmar strax. Kvällen har dock varit helt utan politik. Jag har haft tid tillsammans med mina barn - vi gjorde eget smör eftersom frågan om hur man gjorde kom upp. Gott blev det också!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar