Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

söndag 24 februari 2013

LUF Kumla årsmöte


Idag hade LUF Kumla sitt första, riktiga årsmöte sedan starten i somras. Som både medlem och valberedning var jag givetvis där. André Nilsson, Kumlakille till ursprunget men (just) nu student i Stockholm, var både mötesordförande och mötestalare.
Ofta är det lättare att tala inför en större publik än en mindre. Är det få vill man hellre få till ett samtal. André lyckades tala fängslade och informativt om liberalismen, om varför liberaler behövs och om de grundläggande negativa rättigeheterna och varför de är viktiga.

Jag tillhör dem som inte riktigt känner mig hemma när en del liberaler talar. Jag tycker till exempel att vi behöver en stat, att det är bra med skatt och har haft svårt att ställa upp på principen "du har rätt att få göra vad du vill så länge det inte skadar någon." Att jag har svårt för den beror på att det här med "skada" är ett luddig begrepp. Skadar hur? Och enligt vem? Ett exempel som drogs vid ett annat LUF-möte var att varför ska staten bestämma att det är olagligt att köra bil utan bälte? Jag får väl skylla mig själv om jag dör vid en krock.
Problemet är att jag inte tycker det håller. Om du krockar och inte har bälte kan du dö eller bli allvarligt skadad. Oavsett vilket kommer det kosta pengar, pengar som jag och andra får fixa fram via skatten. Man kan dra det än längre och säga att det trots allt är någon som måste ta hand om dig efteråt - död eller levande.

Det här med att göra vad jag vill om det inte skadar någon annan är också LUFs argument för att legalisera viss droger. Droger som man menar inte är så farliga. Man jämför med exempelvis alkohol. Jag köper inte det heller. Jag ska inte ge mig in i en lång förklaring - för jag har en sådan också - men bortsett från att lättare droger ofta är en väg till tyngre så påverkas omgivningen av att någon annan röker på eftersom personen som röker påverkas, Omgivningen påverkas också negativt av cigaretter, vilket är anledningen till att det är förbjudet att röka på många ställen. Alkoholen som man jämför med påverkar också omgivningen negativt - jämförelsen borde snarare vara till alkoholens nackdel, inte exempelvis marijuanans fördel.

Dra det ett steg till. När är mina val till skada för någon annan? Om jag är förälder kan det vara ganska ofta. Och som sagt - vad är skada? Är det "bara" när det inskränker andras negativa rättigheter? Om staten bestämmer att det är förbjudet att röka på restauranger så kränker man rökarnas rätt till valet att röka - men man fredar samtidigt alla de som INTE vill utsättas för rök, vilket de enligt samma princip har rätt till.

I den bästa av världar... Problemet är att världen inte är svart eller vit. "Only a Sith deals in absolutes" är ett favoritcitat (Obi-wan Kenobi för övrigt).




Hur som helst, André berörde idag. Han pratade om varför det är viktigt att ha rätten att bestämma att "nej, jag vill inte bo här mer, jag vill bo där" och han gjorde det fantastiskt bra.

LUF Kumla är ofta mer av en ungdomssektion till Folkpartiet i Kumla än en egen fristående organisation med band till moderpartiet... Inte så konstigt, nästan alla medlemmar är också folkpartister.
Ungdomsförbunden behövs. Saker och ting - tankar! - sitter kanske inte lika fast där. Nu är som sagt många unga i FP Kumla men ändå. Det är kanske lättare att vara radikal i ett ungdomsförbund. Radikala idéer som så småningom leder till något annat, framåt. André påminde oss om att rätten till vård för papperslösa kom som en idé från just LUF. Det blev folkpartipolitik och sedan regeringspolitik...

Å andra sidan... Vad är det som hindrar att radikala idéer tar form i Folkpartiet - eller vilket annat parti som helst? Vi som är medlemmar borde ju rimligtvis vara de som för fram våra idéer och är det samma folk som i ungdomsförbunden ska de väl höras?
FP Kumla ha många unga medlemmar, själv är jag snart 34. Är det verkligen åldern som avgör sånt? Eller är det strukturer? Oavsett vilket, idéer och tankar är alltid värda att lyftas, luftas, dryftas.

Hur som helst - stort grattis till Isac Svanberg som ikväll blev vald till ordförande för LUF Kumla och ett stort tack till avgående ordförande Kajsa Rosén. Jag förväntar mig inget annat än stordåd från er båda.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar