Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

onsdag 10 oktober 2012

Vision och mål


Jag har skrivit det förr och jag gör det igen - det händer saker i Folkpartikumla! I måndags hade vi första sittningen i studiecikeln "Vision och mål". Vi ska ta fram vår vision av Kumla - Kumla när Folkpartiet styr. När visionen är på plats är det dags att få ner mål och sedan ska målen brytas ner i konkreta åtgärder.

I måndags pratade vi första kring vad skillnaden mellan vision och mål är. En vision är ett drömläge, något som kan uppnås men inte nödvändigt måste göra det, en viljeinriktning. Mål är något som ska uppnås inom en viss tid.

Varför ska man då ha en vision och mål? Jag läser ju en hel del och gillar att citera ur mina böcker. Här är en favorit:

– Vill du vara snäll och tala om för mig, hur jag ska gå för att komma härifrån?
– Det beror på vart du ska, svarade katten.
– Det betyder inte så mycket vart, sade Alice.
– Då kvittar det åt vilket håll du går, sade katten.
– Bara jag kommer någonstans, tillade Alice som en förklaring.
– Det gör du säkert, sade katten, om du bara går tillräckligt långt.
Ur Alice i underlandet, Lewis Carroll


Många av oss gör som Alice och bara travar på. Mycket händer längs vägen, bra och dåligt, men hur vet vi när vi är framme?

En vision är en mental bild av framtiden, något vi strävar mot. Om vi har visionen tydlig och klar för oss blir alla våra beslut lättare att ta eftersom vi vet åt vilket håll vi är på väg.

Hur gör vi då för att komma fram till vart vi vill? I måndags gjorde vi en övning - och jag lovar er som var med, det kommer fler!
Övningen gick till så att alla fick sätta sig och skriva ner ord och fraser utifrån meningarna "Kumla – helt utan liberala värderingar” och ”Hur skulle Kumla se ut i en liberals mardröm?”. Resultatet samlade vi ihop i storgrupp och gjorde till meningar/påståenden och fick en ruskig bild uppmålad. Det var verkligen ett samhälle vi inte ville ha!
Sedan tog vi alla meningarna och alla påståenden och vände på dem och vips! ett liberalt drömsamhälle!

Vi är ju så knepigt gjorda att det är lättare att komma på alla "inte" och alla "gillar inte". Allting som vi tycker är dåligt. När man väl skrivit ner allting som är dåligt, uselt och värdelöst så vänder man helt enkelt på steken och får då fram raka motsatsen - med andra ord det vi egentligen vill ha.

Försök själv får du se! Skriv ner allting du tycker är dåligt, allt du inte gillar - eller måla upp en bild av det värsta du kan tänka dig. Gör sedan om meningarna till motsatsen av det du skrivit. Det går att applicera på det mesta där man vill komma vidare.

Nästa gång ska vi fortsätta med våra påståenden och meningar för vi hann inte riktigt färdigt och sedan har jag andra övningar i bakfickan!

Andra saker som är på gång är "Retorik och debatt" och "Politik och humor - politik på TV". Låter det intressant? Hör av dig! Vi kör studiecirklar tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan och fler är på gång.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar