Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

fredag 12 oktober 2012

På besök hos Svenska Folkpartiet i Finland


Nu är vi på plats i Finland!

Under båtresan diskuterade vi budgeten och drog upp riktlinjer - vad vill vi satsa på, långsiktigt?

Idag har vi fått en rundtur i riksdagshuset - en maffig byggnad med de coolaste hissar jag någonsin sett! - i Helsingfors och en prat/frågestund med generalsekreterare (kanslichef) Björn Månsson och Mikaela Nylander, riksdagsgruppens ordförande, där vi pratade kring valsystemet i Finland och om svenskan.
Svenska Folkpartiet i Finland har sin väljarbas bland de svenskspråkiga och mycket av politiken handlar därför om just svenskan om svenskans ställning.
Jag ser en risk med att ha allt för stor tillit till en fråga för det blir färre och färre som talar svenska i Finland. Om man vill finnas kvar som parti - och helst växa! - måste man hitta frågor som tilltalar och berör även andra. På så sätt kan man också fortsätta påverka när det gäller just svenskan.
När man lyssnar runt hör man att det saknas ett riktigt liberalt alternativ, ett parti som driver de liberala frågorna. Här borde SFP kunna göra mycket - man är ju redan på väg!

I Finland röstar man på person och inte parti. Vårt personkryssande är en fis i rymden i jämförelse. Här profilerar sig alla på listan och den som röstar väljer helt enkelt den person man tycker bäst representerar det man själv står för. Här i Sibbo har man femtio namn på listan - av sextiofyra möjliga (man får ha en lista med en och en halv gånger sittande fullmäktige) och alla dessa driver sin egen personvalskampanj. I morgon ska vi få se mer av hur det går till då vi ska vara med under en kampanjdag här i Sibbo. Idag fick vi en dragning av systemet på partikansliet.




Svenska Folkpartiet i Finland har en nyckelpiga som logga. Så söt!

Just nu sitter jag i soffan hos min värd, Christel Liljeström som ju bodde hemma hos oss under vänortsbesöket i Kumla. I varsitt soffhörn med varsin skärm i knät i sällskaplig tystnad. Att kunna sitta i tystnad med en annan människa - det är vilsamt!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar