Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

fredag 19 oktober 2012

Elevbesök på stadshuset



Idag hade vi finbesök i stadshuset - nior och sexor från Kumlaby skola. Jag har haft det stora nöjet att prata med niorna under deras besök. Jag fick nämligen ett meddelande via Facebook för ett tag sedan från en lärare jag känner: Hej har du möjlighet att ringa upp oss på kby ....9orna och så ett nummer. Många tankar hann flyga genom min med fantasi allt för begåvade hjärna - allt från upplopp till att de helt enkelt behövde vikarie - innan jag kunde ringa upp och få veta att de helt enkelt ville komma på besök.

Uppdelade på tre grupper kom framtidens hopp ner till källaren i stadshuset, där vi har biosalongen som vi så flott kallar den (hyfsat obekväma stolar uppställda med nivåskillnad och en stor skärm längst fram). Under det första gängets besök fanns jag, Mats Hellgren (M) och Gunnel Kask (S) med och under det sista KS-ordförande Lennart Eriksson istället för Gunnel och ingen Mats men det var vår demokratisamordnare Lars Claesson som höll i trådarna.

En kort presentation av vad kommunen gör och hur den är är uppbyggd med fullmäktige, kommunstyrelse och nämnder och så den stora frågan "är det viktigt att rösta?"

Svaret var ja i alla tre grupperna men det kanske var svårt att svara något annat när en demokratisamordnare och ett antal politiker stirrar på en...

Diskussionen kring varför det är viktigt att rösta var så mycket intressantare. Det är viktigt för att man ska ta ansvar. För att man annars inte har rätt att gnälla efteråt. För att det är en skyldighet. För att det är en rättighet. För att det kan bli helfel annars. För att visa vad man tycker. För att påverka. För att det kan bli en diktatur annars. För att visa respekt för de länder där man inte kan/får rösta. För att man ska. För att man får. För att det är roligt!
Kloka tankar!

Vi pratade också om hur man kan påverka fast man inte får rösta eller helt enkelt mellan val.

Efter presentation och diskussion gick vi upp och tittade på Bielkemässen. Om du inte har sett den - försök få ett tillfälle att besöka den och gärna att någon av officerarna ger en rundtur. Det är vår representationsvåning i stadshuset men egentligen är den officerskårens. Vi har vigslar där och lite annat som ska vara lite "finare" - som elevrådens tårtkalas!




Galleriet vid Bielkemässen. Hillebarder, vapensköldar, yxor, värjor...och tavlor med gubbar på - kungar och officerare, bara gubbar!

Jag hoppas att vi får många fler besök av skolor - eller att de bjuder in dit - och jag hoppas också att eleverna verkligen tar mig och Lennart på orden - våra dörrar är - bokstavligen - öppna. Kom och berätta vad du tycker!

Och du som läser det här - fundera en stund på varför DU tycker att det är viktigt att rösta. Om du nu tycker det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar