Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

torsdag 25 november 2010

Jag vill inte ha gårdsförsäljning av alkohol

Till att börja med – jag är för privat företagande och jag tror på konkurrens som ett sätt att både öka kvalitén, tillgängligheten och pressa priserna. Just därför är jag emot gårdsförsäljning av alkohol. Inte för att kvalitén skulle öka utan för att priserna skulle pressas och tillgängligheten skulle öka.

Jag växte upp i en liten by där man fick beställa sitt vin och sin sprit via ombud i affären och sedan hämta ut det där vilket gjorde att hela byn visste vilka som handlade ofta och hur mycket. Inga hemligheter där inte men en viss social kontroll. Jag har ofta funderat på hur min barndom hade sett ut om vi hade haft ett systembolag på orten. I en liten ort där det inte finns så mycket att göra vare sig man är ung eller gammal var en grogg till helgen något ganska naturligt när man kvistade över till grannen. (Ja, inte för oss barn förstås. Vi drack blandsaft och poppade popcorn i en gryta på spisen om vi inte var hos de moderna grannarna som hade både kolsyremaskin och popcornmaskin. Då var det fest!)

Numer funderar jag på hur det hade sett ut om gårdsförsäljning av alkohol hade varit tillåten när jag var liten och jag är väldigt tacksam över att så inte var fallet. Inte bara för min egen skull utan för alla mina vänner, alla barn.

I debatten kring gårdsförsäljning har folkhälsoperspektivet lyfts flera gånger. I Sverige har vi, ur ett europeiskt perspektiv, en låg alkoholkonsumtion. Forskning visar att konsumtionen skulle öka med ökad tillgänglighet vilket leder till ökade skador.

Jag vill ha fokus på barnen. Det är barnen som första hand kommer råka illa ut om alkoholkonsumtionen ökar och det gör den med ökad tillgänglighet. Risken med förslaget som ligger nu är att Systembolagets monopol inte accepteras av EU och då får vi inte bara gårdsförsäljning utan en helt annan marknad när det gäller alkohol.

Jag är glad och tacksam för att jag växte upp i ett Sverige där Systembolaget har monopol på alkoholförsäljningen för ”hemmabruk”. Jag är glad för den kontroll som Systembolaget har över åldern på de som handlar. Jag är tacksam över de begränsade öppettiderna.

När Ivan Bratt 1913 bildade Stockholmssystemet och så småningom lade under sig hela alkoholförsäljningen och grundade vin- & spritcentralen kunde han ganska snart visa att han system hade minst lik bra effekt på folknykterheten som Finlands totalförbud.
Jag vill behålla Systembolagets monopol och vill därför inte riskera det genom att tillåta gårdsförsäljning. Jag vill heller inte öka tillgängligheten av alkohol eller låta marknaden styra prissättningen eftersom jag alltför ofta ser vad alkoholen kan ställa till med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar