Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

fredag 22 april 2011

Att dela solidariskt

Just nu är det en ganska livlig debatt på Facebook gällande skolorna i Kumla och det spar som ligger ute. Till att börja med är det en vild debatt kring huruvida det är ett spar eller ett "komma-i-ram" och hur stort det i så fall är. Är det elva miljoner, nio eller 2,4? Det beror på vem du frågar.

Som jag ser det är det ett "betala-tillbaka" på 2,4 miljoner - 25% av det underskott vi gick med 2010. Därtill handlar det om att spara in för att inte dra över i år igen. Även om ramen utökats i år har den inte utökats till den grad att vi skulle gå jämt upp om vi fortsatte på samma vis. Å andra sidan är det vissa kostnader som inte borde komma igen så som öppnande av nya förskoleavdelningar. Jag skriver borde vilket egentligen är ett galet uttryck i sammanhanget för vi skulle behöva öppna åtminstone en helt ny förskola med fyra avdelningar för att täcka behovet. Detta anser jag dock ska ske planerat och finnas med i budget så att det inte som ny blir en bestraffning för verksamheten. Det är nämligen precis så det blir, en bestraffning. Vi öppnar nya avdelningar vilket kostar pengar och sedan får verksamheten solidariskt dela på underskottet. Vilken morot va, att få betala andras underskott även om du själv går jämt upp eller till och med plus!?

Vi gick back på andra ställen också, så som barn i behov av särskilt stöd. Att vi drar över där beror ju på någonting, är då svaret att dra ner och tillbaka pengarna? Jag tycker inte det.

Läser just nu:
"Den demokratiska dialogen - arbetsformer för kvinnor och män i politiken", Landstingsförbundet och Svenska kommunförbundet 1999
"Studier i rött - Socialdemokratins idéer" Henry Pettersson, 2005
"Därför vann dom - berättelsen om ett ödesval" red Torbjörn Nilsson, 2010
Ikväll blir det nog "Blodläge" av Johan Theorin, får se vad jag känner för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar