Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

torsdag 18 november 2010

Jag - ett oppositionsråd!

I måndags blev jag officiellt vald till oppositionsråd på halvtid för nästa mandatperiod och det känns vansinnigt spännande, hedrande och roligt! Samtidigt är det givetvis en aning läskigt men mest av allt är jag bara glad och tacksam över att Folkpartiet och övriga oppositionspartier anser att jag ska vara med och företräda dem i Kumla.

Vi fem partier (FP, C, KD, M och MP) har ett gott samarbete och där finns många erfarna politiker som jag känner att jag kan få stöd och råd från. Jag ser fram emot att få jobba med Mats Hellgren, (M) som är heltidsråd från den femtonde december och jag tror att vi kommer ha riktigt kul ihop samtidigt som vi driver Kumlas oppositionspolitik på bästa möjliga sätt.

Mitt fokus just nu och min stora kunskap ligger i skolfrågorna vilka jag givetvis kommer fortsätta att driva. Fler förskollärare, lärare som är behöriga i sina ämnen, ökad personaltäthet/grundbemanning och en ständigt pågående pedagogisk diskussion är några av de frågor som ligger nära mig. Jag ser dock fram emot att få sätta mig in i kommunens övriga verksamheter och min ambition är att besöka så många platser som möjligt och skaffa mig så mycket information jag bara kan. Mycket går att läsa sig till men vissa saker ser man bara ”på golvet”.

Tack till alla ni som tror på mig – tack för ert förtroende. Jag ska förvalta det väl.

Kumlanytt.se skriver om oppositionens nomineringar här http://www.kumlanytt.se/nyheter.php?subaction=showfull&id=1289038489&archive=&start_from=&ucat=1,11& Anders Svärd fick sedan inte ordförandeposten då majoriteten tyckte att den posten skulle tillfalla dem själva - tvärt emot SKLs rekommendationer och hur 77% av landets kommuner gör. Fram till nu hade även Kumla följt denna praxis men av någon anledning bestämde man sig för att inte göra så denna mandatperiod. Väldigt tråkigt ur demokratisynpunkt tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Det ska bli kul att följa din framfart i Kumlapolitiken. Lycka till med nya jobbet och din blogg.
    / Maria

    SvaraRadera
  2. Tack Maria - och detsamma till dig!!! (Fast Örebro då...) :-)

    SvaraRadera