Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

onsdag 20 juni 2012

Nytt lokalt partiprogram på G!

Bloggen har legat på is eftersom vi drog igång en politikerblogg på Nerikes Allehanda - NA.se - där alla partiet representerade i kommunfullmäktige skulle få vara med och skriva. I praktiken har det blivit jag, det moderata oppositionsrådet och den socialdemokratiske skribenten som varit aktiva och det blev inte alls som jag trodde och hoppades.
Istället återuppväcker jag den här sidan för att skriva om min vardag som folkpartistiskt oppositionsråd i Kumla.


Idag har hela dagen ägnats åt vårt lokala partiprogram. Ja, nästan hela... Jag började dagen väldigt snyggt med att försöka lämna dottern på en stängd förskola, en planeringsdag vi helt förträngt. Dottern fick följa med till stadshuset och rita medan jag försökte jobba. Jag skriver försöker för jag kunde inte logga in på datorn. Datorn som innehöll mejllistan jag måste ha för att kunna mejla ut kommunfullmäktigerapporten till alla medlemmar i Kumla. Datorn som innehöll allt det som redan var skrivet i partiprogramsväg.


Nå ingen fara på taket, man lyfter bara luren och ringer it-service. It-service som visar sig vara på möte...

Vid elva kunde jag börja jobba och hann med en del innan det var dags att få i dottern lunch. Som tur är har jag en man med flexibelt arbete så han kom och bytte av i halvtid och jag kunde studsa tillbaka in på stadshuset.

Väl där fick jag besök av en av våra nyaste medlemmar, en mycket klok och påläst kille som ville veta mer om hur gången går till i politiken. Vi tog en runda runt och hälsade på tjänstemännen (inga politiker på plats) och pratade om vad KSAU är och gör, vad som kommer till KS och till KF.

Klockan tre ramlade ett helt gäng unga folkpartister in och vi började diskutera partiprogrammet. Jag säger unga för jag med mina 33 år var äldst med en 30-åring på andra plats. Övriga i spannet 16-23. Tankar stöttes och blöttes, vi var inte alltid överens, det visionerades, det argumenterades och det kom fram massor med bra saker.

Framåt kvällen fick vi förstärkning av en ur det äldre gardet och det lyfte de sociala frågorna till en helt annan dimension.

I morgon kör vi igen och för den som undrar efter måndagens fullmäktige - ja, vi i Folkpartiet i Kumla siktar såklart på egen majoritet, allt annat vore korkat! Om inte vi tror att vår politik är den bästa - varför skulle då andra göra det?!

I övrigt är jag nöjd med att på gårdagens KSAU yrkat på att tillgänglighetsanpassa sopstationerna och att ändra på namnet på "Handikappolitisk plan" och fått det vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar