Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

tisdag 17 februari 2015

Därför Folkpartiet

Liberalismen är mer impopulär än på länge. Samtidigt skändas judiska gravar. Journalister, satirtecknare och poliser skjuts ihjäl när de står upp för eller skyddar yttrandefriheten. Länder står i brand och människor jagas på flykt på grund av sin religiösa tro eller för att de har "fel" bakgrund. Människor mördas av fundamentalister eftersom de tycker fel, är fel, tänker fel. Människor nekas delta på samma villkor som andra eftersom de tror fel, älskar fel, fötts fel. Det sker av religiösa skäl och det sker av politiska. Det händer i Saudiarabien, det händer i Syrien och det händer i Sverige.
Grundläggande fri- och mänskliga rättigheter kränks.

Lösningen är inte att inskränka rättigheter mer, att tumma på yttrandefriheten, att stänga gränser eller tyst se på. Den lösningen kommer bara leda till mer inskränkningar, mer intolerans och mer tystnad. Världen behöver liberalers röster, högljudda röster, röster som talar för de som inte kan själva. Tystnad kan aldrig vara ett alternativ.

Liberalismen och vi liberaler är impopulära just nu. Det är aldrig roligt att vara impopulär, det är lätt att tystna eller svikta. Om alla andra säger att jag har fel kanske det är så..? Nej. Vi liberaler har alltid varit som mest impopulära bland de som står för just inskränkande, intolerans och styrande av andra människors livsval. Att Mao Zedong, Ruhollah Khomeyni, Benito Mussolini och Adolf Hitler såg oss som sina värsta fiender är något att vara stolt över.
Att vi är så illa omtyckta från så många håll idag är det största beviset på att vi behövs mer än någonsin. Vi och våra röster. Jag är stolt över liberalismens historia och jag tänker vara med och se till att vi kan vara stolta över framtiden också. Därför är jag inte tyst. Därför är jag liberal. Därför Folkpartiet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar