Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

söndag 7 december 2014

Svar till anonym brevskrivare

Hej du som uppenbarligen vet var min brevlåda bor men som inte har kurage nog att knacka på och säga vad du tycker.

Jag vet tyvärr inte vad du heter så jag kan inte svara dig direkt. Om du vill ha en lapp i din egen brevlåda föreslår jag att du skriver namn och adress så fixar jag det. Det blir ju så ensidigt det här, när du skriver till mig men inte får något tillbaka. Du ställer ju en del frågor så jag tänker att du borde ju vilja ha svar också.

Jag ber förresten om ursäkt för att jag skriver "du". Senaste brevet är trots allt underskrivet "Vi som står upp för svenska värderingar" och det indikerar att det skulle vara fler skribenter. För enkelhetens skulle väljer jag du-tilltalet i alla fall. Jag menar, "Svensk som röstar svenskt" verkar vara en person, inte fler men man kan ju inte så noga veta.

Hur som helst. Du undrar vad jag ska göra när "hundratals zigenare som alla kräver lägenheter och arbeten" kommer till Kumla. Du menar att det kommer hända eftersom jag tycker att "de så kallade tiggarna" som sitter "utanför varenda affär och skriker efter pengar" och gör så att "vårt utrymme kringskärs mer och mer, vi svenskar tvingas sitta hemma för att inte bli trakasserade" ska få jobb. Dessa jobb skulle istället gå till "våra svenska ungdommar"

Nu tycker jag ju inte riktigt så. Att alla tiggare ska få ett jobb, bara så där. Förslaget jag och Folkpartiet har med i vår skuggbudget handlar om att undersöka vad föreningar och frivilligorganisationer kan tänkas hjälpa till med i form av olika varianter på sysselsättning. I Gnosjö har man gjort något liknande, det kan till exempel handla om att klyva ved. Jag vet inte vilka ungdomar du är orolig ska bli utan jobb av det men om du känner någon som gillar att klyva ved kan vi säkert lösa det.

Att hundratals romer (jag väljer ett annat ord, som du ser) skulle söka sig till Kumla för detta låter ungefär som Hassans klassiska busringning om tio tusen tyska läderbögar men jag vill inte förringa din oro. Jag hoppas kunna lugna dig när jag säger att alla liknande farhågor kommit helt på skam. Sverige blev inte paradis för social turism som Göran Persson oroade sig för när Baltikum anslöt sig till EU. Inte kom det tio tusen tyska läderbögar heller.

Du undrar också om jag önskar bli våldtagen. Eller snarare, du funderar på om jag kommer börja fatta när min  "dotter våldtas av "de stackars, snälla utlänningarna"" och du skriver att du tror att jag kanske är för dum för det, alternativt önskar att det var mig de tog istället. För det första skulle jag önska att du lämnade min åttaåring utanför din sjuka syn på verkligheten. Nej förresten, jag önskar det inte. Jag kräver det. Oavsett vad det handlar om. En av dina kompisar bland lappskrivarna skrev "När Sverige är helt islamiserat och du och din dotter får sitta instängda inomhus eller dra på er burka, då kanske du fattar. Eller är det vad du vill?" Som svar på era frågor - jag fattar alldeles utmärkt. Vad gäller mina önskningar och vad jag vill så hoppas jag att ni får hjälp och stöd kring er mycket snedvridna syn på människor i största allmänhet och kvinnor i synnerhet. 

Vidare säger du att jag ska "företräda svenska folket, Kumlas inevånare" Det är precis det jag gör. Företräder Kumlas invånare. Du vet att alla som bor i Kumla räknas som Kumlabor va? Oavsett var de bodde innan de flyttade hit.
Du vill inte ha "landsföreträdare som sitter och skor sig på oss hederliga skattebetalare" (skulle det kanske ha varit landsförrädare där, inte företrädare? Det stämmer lite bättre med kontexten och språkbruket i övrigt nämligen. Blir lite märkligt annars eftersom du verkar övertygad om att jag på något vis lyckats "hindra Sverigedemokraterna från att få de uppdrag de rätteligen skulle ha". Jag antar att du menar oppositionsrådsposten. Jag kan tyvärr inte ta åt mig äran för att ha hindrat SD där. De gjorde de så bra själva genom att ställa upp med två stycken ur det egna partiet mot mig i omröstningen. Sen vann jag med 26-5. Vi är fem folkpartister i fullmäktige så inte ens FP kan ta åt sig här, det var betydligt fler än så som inte vill ha någon av de två Sverigedemokraterna som råd. Om nu SD hade vunnit med någon av sina kandidater - hade det inte då varit de som varit landsföreträdaren? Som alltså då skulle sko sig på alla hederliga skattebetalare. För du vet väl att oavsett vem som blir vald så är det skattekollektivet som står för arvodet? Nå, det är därför jag tror det blev lite tok där, med orden.)

Du skickar också med ett antal uppmaningar. Vad gäller att sitta utanför Maxi med mina tiggarkompisar som du tycker jag ska göra istället så gör jag redan det ibland. Vi dricker kaffe ihop (eller, jag dricker te, jag gillar inte kaffe men jag köper kaffe till dem.) Du är välkommen att hänga på nästa gång. Jag kan köpa kaffe till dig också. Och lussebulle. Gillar du lussebullar? Jag tror killen utanför Maxi gör det, han blir i alla fall väldigt glad när han får en. Kan ju vara så att han är förbaskat hungrig också.

Den sista uppmaningen är att jag ska sluta leka eftersom leken är slut. Tro mig. Jag leker inte ett enda dugg. Jag tar det här på blodigaste allvar. Just för att det finns sådana som du, som uppenbarligen vet precis vem jag är, vad jag gör och var jag bor men inte klarar av att prata med mig utan skickar anonyma lappar istället. För att det finns sådan som du som påstår att det kommer sitta "skäggiga talibaner i samma klassrum som svenska femtonåringar"  eller som din lappskrivarkompis som vill att jag ska sluta förstöra hens land och istället flytta till Somalia. För att det finns sådana som du så kommer jag inte sluta.

Allra mest handlar det dock inte om dig eller alla andra som skriver, som hatar, som väljer att se världen på det här sättet. För mig handlar det om alla de som lever i en värld som brinner. Om alla de som inte ser någon annan utväg än att lämna det helvete som är deras. Alla de vars bästa alternativ är att sitta på marken i timtals, i minusgrader, solgass och hällregn. Du säger att du står upp för svenska värderingar. Jag är ledsen att säga det, men nej, det gör du inte.

Med hopp om ett snart uppvaknande
vänligen
Christina Örnebjär (med "ä". Du hade skrivit "Örnebjer" på kuvertet. Till nästa gång vet du.)




Senaste brevet.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar