Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

torsdag 12 juni 2014

Jag - och sonen - vill ha kvar 8 Sidor




"Mamma! Det står här att regeringen kanske ska lägga ner 8 Sidor! Du måste göra något!!"
Sonen vrålar från toaletten där han sitter med tidningen.
"Gör något mamma! Folkpartiet sitt ju i regeringen, du kan stoppa det här! Du hinner!"

Att sonen lyser så stor tilltro till min förmåga att påverka regeringen är onekligen smickrande men tyvärr måste jag nog göra honom besviken. Jag kan inte stoppa "det här". Nästa vecka ska beslut tas på huruvida tidningen 8 Sidor ska finnas kvar i den form den gör idag och det är långt ifrån säkert hur det blir.

8 Sidor är en tidning med lättlästa nyheter som kommer ut en gång i veckan. Jag kom i kontakt med den första gången när jag var på Svenska för Invandrare (SFI) i Nynäshamn under min VFU (verksamhetsförlagd utbildning) när jag läste till gymnasielärare. Där använde man den i undervisningen. När sonen började läsa själv gav vi honom en prenumeration på tidningen och varje onsdag lusläser han den (ofta på toaletten... Blir långa sittningar). Den ges ut av Centrum för lättläst och har funnits i trettio år. Nu har regeringen bestämt att Centrum för lättläst ska läggas ner och då blir tidningens framtid osäker.

Regeringens tanke är att Myndigheten för tillgängliga media ska ta över ansvaret för att tillhandahålla lättläst information. Man skriver också att man vill ha kvar 8 Sidor eftersom tidningen håller hög kvalitet och är världsledande/unik i vissa sammanhang. Det missar tyvärr 8 Sidor att skriva om, kanske hade det lugnat sonen något. Nu fick vi istället möjlighet att kika på regeringen.se och de lättlästa sidor som finns där. Här finns den lättlästa versionen av förslaget för övrigt.

Där går att utläsa att man vill göra en upphandling för att säkerställa 8 Sidors oberoende. Jag kan inte svara på om det är bra eller dåligt. Givetvis finns alltid en risk att tidningen kan läggas ner. Å andra sidan vet jag inte om jag vill ha en nyhetstidning som ges ut av en myndighet... Eller, det vet jag att jag inte vill. Då blir det en annan typ av tidning.

Jag har dock lovat sonen att göra vad jag kan för att 8 Sidor ska finnas kvar. Det är nämligen ont om lättlästa nyheter och den ges inte i första hand ut för att min tio-åring (han har prenumererat ett bra tag nu) ska kunna läsa den. Han läser vanliga dagstidningen också numer men inte lika noga, den är jobbigare. Nej, 8 sidor behövs främst för de som har det knöligt med språket och lösningen av någon anledning. Kan vara funktionshinder, annat modersmål eller vad som. Att kunna använda en nyhetstidning på SFI är toppen! Det gör hela lektionen mer relevant, istället för det som är mitt skräckminne från just SFI - lektionen då vi skulle lära vuxna människor att dansa "små grodorna"...

Så, jag och sonen vill ha kvar 8 Sidor. Ville bara säga det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar