Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

onsdag 21 november 2012

Svenska för invandrare och AME - budgetfullmäktige 2012

Här är en del av ett annat anförande som jag höll under budgetfullmäktige. Eller ja, det jag skrev innan för att veta vad jag ville ha sagt. Jag berömmer Kumlas mottagande, jag är stolt kumling och jag pratar om att vi vill satsa på en verksamhet som vi vet fungerar bra - AME - ... och ändå fick jag mothugg från majoriteten. Det är ett problem att vad vi än säger så är det fel - vi får inte klaga, vi får inte komma med förslag och vi får inte berömma - vad ska vi göra då?!
Jag vet inte om det är så att man förväntar sig att vi ska klaga och gnälla eller om man bara helt automatiskt hamnar i försvarsposition men det är olyckligt om man vägrar lyssna på grund av prestige. Vi har nämligen många bra idéer.



Jag i talarstolen i Kumla fullmäktige - Folkets Hus, biosalongen

"Jag pratade tidigare om SFI.
Svenska för Invandrare är en skolform som ser väldigt annorlunda jämfört med övrig utbildning. Dels är det löpande intag vilket betyder att det kommer nya elever hela tiden, dels är kunskapsnivån väldigt spridd – från analfabeter till akademiker.
Skolinspektionen har riktat mycket kritik mot just SFI eftersom det är så lågprioriterat i många kommuner. Har vi i Kumla ens diskuterat ny teknik på SFI? Att få lärare som är utbildade mot just SFI är också en utmaning.

För att kunna delta i samhället är språket nyckeln. Kumla är i mångt och mycket väldigt bra på mottagandet av flyktingar och andra invandrare. Vi stod på torget med glögg och pepparkakor härom veckan och pratade en lång stund med en man som överlycklig berättade om sin bostad och sitt jobb och hur mycket han trivdes i Kumla. Han hade bott i Sverige i några år men genom jobbet och alla möten med människor kunde han utan problem föra ett samtal. Hans berättelser om Irak fick oss alla att känna oss väldigt lyckligt lottade men han menade att han var lyckligt lottad som kommit till just Kumla. Stoltheten över att vara kumling var stor hos oss alla då.

Jobbet var en central bit för den här mannen och där kommer bland annat AME – arbetsmarknadsenheten in. Att satsa här ger oerhört mycket tillbaka – för individen och för Kumla. AME gör ett fantastiskt arbete idag – tänk så mycket mer man skulle kunna göra! SFI, Svenska för Invandrare – och AME, Arbetsmarknadsenheten – är viktiga för Kumla. Att satsa här betalar sig. Folk får sysselsättning och jobb, kommer in samhället, deltar och känner delaktighet.

SFI och AME i samverkan – tänk vilken fantastiska möjligheter som öppnar sig! Att få praktisera språket på en arbetsplats samtidigt som man lär sig grunder, grammatik och det svenska samhället i skolan.
Låt det fantastiska som AME redan gör få växa och sprida sig och gör det i samverkan med SFI, samtidigt som vi ser till att göda just SFI ordentligt, för det behövs.

En miljon till SFI och två miljoner till AME – plus den trädgårdsmästare som blivit bortplockad ur majoritetens budget. Växthuset är ett vansinnesbygge men nu är det snart färdigt och då ska det också användas vettigt. En trädgårdsmästare som kan förmedla sina kunskaper, utbilda – utbildning som kan leda till jobb – det tycker vi i Folkpartiet är vettigt."

Jag tror jag pratade om KOMVUX sen i samma vända... Får kika på Kumlanytt när det kommer upp där, minns faktiskt inte hur jag gjorde.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar