Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

måndag 7 april 2014

Folkpartiet vill ha fler förskolor - för mindre barngrupper

Det behövs fler förskolor - för mindre barngrupper!

Ska åka till Smedens förskola nu på förmiddagen. När jag begärde ut alla skrivelser som kommit in till barn- och utbildningsnämnden fick jag flera stycken jag aldrig sett. Ett av dem är adresserat "Till alla politiker och beslutsfattare ang. förskolan". Känns som det borde gått till nämnden...

I brevet talar personalen på Smedens förskola om att de stödjer förskoleupproret och beskriver sedan sin vardag för att förklara varför. Hur det bara är full personalstyrka (tre personer) 2,15-3,5 timmar per dag. På den korta tiden ska de dessutom hinna med alla de möten som måste ske när alla är på plats. De skriver om hur trångt det är, så pass att "barnen leker i små gångar mellan möblerna".

"Nu får det vara nog! Vi känner oss överkörda. Vi har inget inflytande! Ingen frågar efter våra åsikter. Vi är trötta, snart uppgivna och ständigt stressade. Är det barnpassning ni vill ha i Kumla kommun, eller en pedagogisk verksamhet?"

Ser fram emot besöket. Här gick mina båda barn och jag vet hur fin personal här finns. Det här brevet, som stannade hos förvaltningschef och verksamhetschef för förskolan och som jag alltså fick av en slump, gör mig extremt orolig för både barn och personal. Det alla värsta är att det inte bara är på Smeden det ser ut såhär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar