Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

söndag 15 september 2013

Det här med mänskliga rättigheter retar upp!

Det är fascinerande att se vad det är som retar upp folk. Sist folk var riktigt arga på mig var när jag ville att Kumla skulle bli författarfristad. Många tyckte att jag var helt dum i huvudet som ville öppna Kumla för förföljda skribenter och förläggare och ännu dummare var jag när jag uppmanade att ledamöterna i kommunfullmäktige att fundera över varför de sa nej.

Nu är folk arga igen. Först skrev jag om HBT på NA debatt, målade naglarna, gick i Pride-paraden och skrev en motion om att HBT-certifiera våra äldreboenden. Det retade upp folk så till den milda grad att det kom brev hem med prydligt maskinskriven adress. Formuleringarna lämnar en del övrigt att önska och är underskrivet "mvh/Alexander (som knullar med kvinna)" (Sic!)


I kommentarsfält på nätet skrevs det om det orättvisa i att belysa HBT-personers situation och hur dum jag var - eller snarare tramsig eftersom det här med HBT-frågor är så tramsigt.

Så var jag på besök på Frejgården, Kumlas boende för ensamkommande flyktingbarn. Kumlanytt valde att skriva "flyktingbarn", jag skrev och ifrågasatte det och vips! dök det upp ett nytt brev i lådan. Den här gången från "svensk spom röstar svenskt". Brevet är inte så långt så här är hela:

Inga jävla flyktingBARN!
Det är inga barn som kommer hit, är det så svårt att fatta? Vill du ha tio år äldre män i din dotters klass? Ser inte ni PK-politiker vad som håller på att hända? När Sverige är helt islamiserat och du och din dotter får sitta instängda inomhus eller dra på er burka, då kanske du fattar. Eller är det vad du vill? Slita förstöra mitt land! Flytta till Somalia om du tycker det är så jävla bra.

Det här låg som ett ihopvikt A4 i brevlådan.

Lite lätt ologiskt att uppmana mig att flytta till Somalia då det hela handlar om att jag tycker folk ska få komma hit... men ändå. Även här kom kommentarer på nätet. Det här med "PK-politiker" verkar vara populärt för övrigt för det blev jag kallad både på Kumlanytt.se och Avpixlat. Helt ok med mig eftersom det vad det verkar är att stå upp för alla människors lika värde.

Det som retar upp folk verkar onekligen vara det här med mänskliga rättigheter. Av kommentarer och brev att döma så verkar det som att folk tror att om andra får det bättre så måste det ske på någon annans bekostnad. Det är lite förbryllande. Mina rättigheter och skyldigheter förändras ju inte bara för att någon annan får samma rättigheter och skyldigheter. Tvärt om borde de ju förstärkas enligt logiken "The strenght in numbers".

Jag har kloka barn men numer tar jag in posten. Ett ihopvikt A4 kan vara till vem som helst så de lär vika upp och läsa det. Vissa saker ska inte mina barn behöva läsa. Att vi pratar om det är en annan sak.
Sonen har för övrigt aldrig varit så arg som då han insåg att killarna på skolan menade att förolämpa honom när de ropade "Är du bög eller?" efter honom. Han svarade nämligen "Nej, jag är kär i Emma så det tror jag inte". Han såg det som en fråga, vilken som helst.


2 kommentarer:

  1. Angående ditt inlägg från 25 februari:
    Du skrev att du blev hyfsat genomblöt i disken. Använde du inte förkläde då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att du tänker på då jag var med i skolbespisningen en dag. Jodå, jag hade förkläde men det räcker ju bara bröst och mage. Dessutom är de av tyg så efter ett tag är även förklädet vått. På bilden har jag faktiskt ett förkläde på mig - svart liksom tröjan så det är svårt att se :-)

      Radera