Ny blogg

Jag har flyttat min blogg till: www.christinaornebjar.se Jag hoppas att du vill läsa vidare där.

söndag 2 september 2012

Vänorter och nya vänner


Vänortsbesöket är över och jag har fått med mig så mycket jag inte hade en tanke på att jag skulle få.

Att vara värdfamilj är något av det bästa vi gjort. En varm, intelligent kvinna som jag gissar få sätter sig på tog hela familjen med storm. Att vi ska åka till Sibbo och hälsa på är redan givet. Dottern fick Muminmamman i present, konstaterade att Christel lät som mumintrollen och plitade sedan ihop en saga om mumin som present tillbaka. Sonen fick en AngryBird-mjukis och berättade stolt i skolan att den som hittat på spelet bor hos oss... Visserligen kommer AngryBirds från Finland och visserligen tror jag att Christel är kompetent inom många områden men spelutvecklare tror jag inte hon testat på!

Än bättre blev det när det visade sig att Christel bor på en gård och kunde lova ridning om vi kom dit.
Nu har hon åkt hemåt och vi saknar henne redan. Bra att du har Facebook, mamma sade sonen för då kan vi titta på henne - och jag kan skriva!

Jag har haft toppenkul de här dagarna och lärt känna många, trevliga och roliga människor. Inte hade jag förväntat mig att en kommundirektör skulle ha en boksmak så lik min egen och därför på en hundradels sekund förstå repliken "42" på frågan "Vad är svaret?" Föreningen Norden känns given att gå med i och att få ta del av de andra kommunernas tankar kring utmaningar inom äldreomsorgen har varit väldigt lärorikt. Jag hoppas innerligt att tankarna på skolutbyte inte stannar vid tankar utan går vidare till handling och jag ska göra vad jag kan här hemma i Kumla för att förverkliga dem.

Att turista på hemmaplan är också bra för man tänker sällan på det som ligger nära. Jag har visserligen varit inne på skomuseet men aldrig fått en guidad tur från läder till färdig sko! Nya badet var också en upplevelse (som onekligen också väckte nya frågor... Men det tar vi en annan gång.) men skojigast var nog kräftfisket - där vi fick flest och störst kräftor i vår bur! Igår kväll avslutade vi med ett besök i Hult, ett besök Föreningen Norden ordnade.




Givetvis besökte vi Kvarntorpshögen och Konst på Hög. Här lyssnar våra gäster till Anders Fasth guidning kring konstverken. I blommiga stövlar och ryggsäck står min egen gäst, Christel.

Som sagt, dagarna har fört med sig saker jag inte förväntat mig. Folkpartiet i Kumla och LUF Kumla har redan planerat att åka till Sibbo i oktober för att vara med och kampanja inför deras kommunval. Det ser jag fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar