tag:blogger.com,1999:blog-2657327860649722.post3592220820615341223..comments2014-04-27T21:34:30.306+02:00Comments on För liberala värden behövs i världen: "En jävla folkpartist?"Unknownnoreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2657327860649722.post-36544866651508633272013-10-11T07:28:21.801+02:002013-10-11T07:28:21.801+02:00Tack! Vad glad jag blir!Tack! Vad glad jag blir!Christina Örnebjärhttps://www.blogger.com/profile/05091691425229212313noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2657327860649722.post-78274027077278664692013-10-11T07:27:50.957+02:002013-10-11T07:27:50.957+02:00Jag tror vi är ganska överens egentligen. Det stor...Jag tror vi är ganska överens egentligen. Det stora problemet är att man inte tar förskolan på allvar utan mest använder ord. Dessutom kallas många av de som vikarierar/jobbat i förskolan barnskötare fast de egentligen inte är det, man klumpar ihop helt outbildade med de som trots allt har en gymnasieutbildning vilket är helgalet. Det är ibte rätt mot barnen, inte mot befintlig personal eller mot någon egentligen och det håller lönerna på låga nivåer. Christina Örnebjärhttps://www.blogger.com/profile/05091691425229212313noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2657327860649722.post-21854832521119435962013-10-11T01:26:02.802+02:002013-10-11T01:26:02.802+02:00Tack för en underbar blogg. Tack för en underbar blogg. Eu-nited i kampen mot okunskap avseende raka gurkor, direktiv och allt annat som har med EU att göra.https://www.blogger.com/profile/04509396628022326468noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2657327860649722.post-28298282978990870932013-10-07T23:55:40.420+02:002013-10-07T23:55:40.420+02:00Ja, du verkar förstå vad jag pratar om.
Jag har in...Ja, du verkar förstå vad jag pratar om.<br />Jag har inga invändningar i sig mot målet om fler förskollärare i förskolan. Det är bra tycker jag, även om jag som sagt kan bli vansinnig på det förakt och den nedvärderande attityd gentemot alla som arbetade i förskolan innan 1998 som många nyutbildade förskollärare visar.<br /><br />Det som retar mig mest är dels att man gör en sådan enorm skillnad på tillsvidareanställd personal och vikarier när det gäller behörighetskrav. Barnen själva, åtminstone de mellan 1 och 3 år har ingen aning om vilken anställningsform de vuxna som tar hand om dem på dagarna har. Ur deras perspektiv är det inte "värre" om en fast anställd saknar förskollärarutbildning än om en person som har ett vikariat på arton månader för en föräldraledig person saknar förskollärarutbildning. Jag kan erkänna att jag som förälder inte alls alltid haft full koll på vilken anställningsform personalen på barnens förskola haft och inte heller för mig som förälder har det någon direkt betydelse vilken anställningsform icke förskollärarna har. Det finns ju vikariat på 3-4 år p.g.a annan personstjänstledighet för studier eller <br />kommunpolitiska uppdrag. Jag förstår inte varför jag skulle tycka det är värre att en person som har ett vikariat på tre eller fyra år inte är utbildad förskollärare än att en fast anställd inte är utbildad förskollärare.<br /><br />Det andra problemet jag stör mig på är att man ofta likställer utbildade barnskötare med helt outbildad personal. För mig är det stor skillnad på om en person har en barnskötarutbildning (oavsett om det är en vuxenutbildning, det gamla barn och fritids -programmet eller någon tidigare variant från gymnasiet då det fortfarande hette linje och inte program) och om en person inte har någon adekvat utbildning alls. <br />Om inte annat visar det faktiskt på ett aktivt engagemang och val att arbeta med barn om en person tagit sig igenom en utbildning med godkänd APU och därefter (i de allra flesta fall) skaffat sig arbetserfarenhet inom området.<br />Hellre det än en 19-åring som gått ett gymnasieprogram inom ett helt annat område och tar vilket arbete som helst för att slippa leva på försörjningsstöd.<br />Dels finns det en säkerhetsaspekt i det hela, hur många som gått estet, naturvetenskapliga eller bygg-programmet vet ens hur man ska agera vid tillbud och olyckor bland småbarn? Första hjälpen för barn skiljer ju sig en del mot Första hjälpen för vuxna.<br /><br />Att det just nu inte går att uppnå ditt mål om 100% förskollärare är ju en sak, det finns tråkigt nog inte tillräckligt många utbildade tillgängliga. Men jag kan inte se några giltiga skäl till varför man inte lyckas rekrytera utbildade barnskötare som vikarier, åtminstone så länge de inte handlar om pyttesmå byar i Norrlands inland. Anstränger man sig verkligen och erbjuder vettiga löner (för självklart ska utbildade barnskötare ha högre lön än de som inte har utbildning alls inom området, om den sistnämnda gruppen nu absolut måste jobba i förskolan alls) kan det väl inte vara omöjligt för en kommun i Mellansverige att rekrytera utbildade barnskötare med arbetserfarenhet som vikarier till förskolorna?<br />Förskolemamma och medmänniskanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2657327860649722.post-49381933372476249402013-09-18T18:38:11.745+02:002013-09-18T18:38:11.745+02:00Tja, i Kumla är målet 45% bsk och 55% fsk och just...Tja, i Kumla är målet 45% bsk och 55% fsk och just nu är det snarare det omvända. För inte så länge sedan blev flera timvikarier inlasade. Jag tycker målet borde vara 100% fsk och att de bsk som vill få möjlighet att vidareutbilda sig om de vill. <br />Jag började själv som elevassisten i en tvåa, till en kille med ADHD. Jag var tjugo år och kunde ingenting om ADHD - det var knappast rätt mot den eleven. När jag sedan var färdig lärare blev jag springvikarie i Kumla eftersom jag inte fick någon fast tjänst eller ens ett längre vikariat. <br /><br />Vad gäller förskola vs dagis/daghem så absolut, man har arbetat medvetet pedagogiskt före 1998 men det var trots allt då den första läroplanen för förskolan kom.Christina Örnebjärhttps://www.blogger.com/profile/05091691425229212313noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2657327860649722.post-1605634120671329432013-09-13T12:02:55.126+02:002013-09-13T12:02:55.126+02:00Jag är så fruktansvärt trött på att höra lögnen om...Jag är så fruktansvärt trött på att höra lögnen om att det har hetat förskola sedan 1998!<br />Det har det gjort sedan början av 1980-talet och i viss bemärkelse sedan 1970-talet!<br />Det finns inga människor med mer hybris och mindre självdistans än nyutexaminerade lärare som uttalar orden 98 års läroplan som om de vore ett religiöst mantra. De är totalt historielösa, om någon råkar säga dagis vrålar de med gråten i halsen att de är höööööögskoleutbildade och från och med 1998 förändrades världen för då, och först då började man fokusera på pedagogik och lärande i förskolan.<br />Sveriges dåvarande barnträdgårdslärarinnor började diskutera redan på 1950-talet om att den verksamhet de arbetade i borde ha namnet förskola. Redan då ville man uppvärdera yrket, ren <br />barnpassning var det kanske frågan om under 1930-talet. Att det är en helt annan sak att ta hand om och ansvara för en hel barngrupp där barnen har alla möjliga bakgrunder, svårigheter, styrkor och egenskaper än att ta hand om sina egna barn som man känner utan och innan i sitt eget hem har knappast varit en allmän uppfattning på det sätt gubben påstod, det förstod barnträdgårdslärarinnorna tidigt. Därför ville de att personerna som skulle arbeta där skulle ha åtminstone någon grundläggande utbildning. Men helst ville de ha samma status som småskollärarna.<br />Pedagogiken och lärandet genom leken har varit en viktig del av förskolan i många många år, det skedde ingen revolution år 1998.<br />Visserligen har det blivit mycket större krav på att ha pedagogisk högskoleutbildning sedan dess men frågan är om det verkligen blivit en förbättring när personer utan någon som helst adekvat utbildning på vare sig gymnasie eller högskolenivå får jobba som timanställda på förskolorna. Varför tillåter de nyutbildade förskollärarna som tjatar om 98 års läroplan detta att fortgå när det samtidigt är så viktigt för dem att <br />inga utbildade barnskötare fick ha fasta tjänster?<br />Jag kan inte se någon annan förklaring än att de kände sig hotade av att barnskötarna skulle konkurrera om de fasta tjänsterna med dem, men vet att de timanställda som oftast kommer från helt andra branscher eller direkt från gymnasiet och inte har tidigare<br />yrkeserfarenhet alls aldrig kommer att utgöra något hot mot dem och deras tjänster . Skulle de närma sig inlasning på arbetsplatsen blir de förmodligen inte inringda mer.<br />Att kommunerna som faktiskt har beslutsmakt inom området eftersom det ofta är kommunala förskolor tillåter inom yrkesområdet helt outbildade personer att timvikariera på förskolor samtidigt som man inte nog kan betona vikten av att alla som fastanställs ska vara<br /> utbildade förskollärare och inte utbildade barnskötare kanske helt enkelt beror på att kostnaderna för utbetalning av försörjningsstöd<br />minskar när 20-åringar som kommer direkt från ett gymnasieprogram som inre har det minsta med barn att göra tillåts arbeta som timvikarier?<br /><br />Förskolemamma och medmänniskanoreply@blogger.com